Denemarken groot succes!

Beste Clever-zeilers

Deze zomer hadden we een slechts weekje voor een korte zeilvakantie en zijn naar Sonderborg, aan de Oostkust van Denemarken gereden. Heel goed te doen in 10 uur met de boot op tandemasser. Daar is prima haven met helling en een kraan die je zelf mag bedienen.

Vervolgens van ene na andere eiland gehopt. Niet in havens gelegen. Korte tochten van twee uur en een lange van 9 uur hakken aan de wind. Alles kan. Door geringe diepgang konden we (na 1/2 juli) ook de vogel- en natuurreservaten in. Dit houdt in dat je werkelijk helemaal alleen bent met de boeg op het strand op een zandplaat of eiland. Rust, rust.

Het weer was super. Zon en wind tussen 3 en 5 bft. Kraak helder water, geen getij. Wel kwallen, heel veel. Dus niet gezwommen ;-(

Ik had me kort maar gedegen voorbereid. Zeekaart, pilot mbt havens en kompas was uiteraard nuttig.

Ik had bij me maar volstrekt niet gebruikt: handheld GPS, handheld marifoon, rubberboot, dieptemeter, Certificaat of ownership (via ANWB).

Kortom: aanrader! wil je wat weten mail me maar Roy@tomeij.nl

groet

Roy

Heb je ook foto's?

Op verzoek van Roy:



Groeten, Rob

Denemarken is inderdaad een groot succes!

Afgelopen zomer zijn wij met onze Sportina 680 naar Denemarken geweest. Ook mede door het voorgaande verhaal.
Wij zijn Sonderborg voorbij gereden en hebben de boot bij Fynshav te water gelaten. Hier is een redelijk goede helling en een kraan. Het is een wat minder grote en commercieele haven dan Sonderborg maar het voordeel is dat leuke eilanden zoals Lyo, avernako en aero vlakbij zijn.
Ook konden we hier onze auto met trailer stallen tegen een zeer geringe vergoeding.

Het is er werkelijk prachtig en een zeer geschikt gebied voor ons type boot.
De voorziningen bij de havens zijn uitstekend zelf de allerkleinste havens op de eilandtjes zijn voorzien van walstroom, drinkwater en natuurlijk een barbeque plaats. Ook zijn er prachtige ankerplaatsen en strandjes.
Navigeren gaat prima op zicht en de afstanden zijn klein.

Wij hebben er van genoten en volgend jaar gaan we absoluut weer.

groet,
de Optimist