Demonteren kajuittafel

Hallo Clever bezitters,

De tafel ik de kajuit is eigenlijk aan een opknapbeurt toe. Ik heb al even naar e.e.a. gekeken, maar zie zo 1-2-3 niet hoe ik de tafel kan demonteren voor een schuur- en lak beurt.

Wie kan mij vertellen hoe ik de tafel los kan nemen voor een revovatie?

Vriendelijke groet,
Ronald
Zeewolde

Dag Ronald,

Omdat de bevestiging van mijn kajuittafel los was gaan zitten heb ik hem er eens uit gehad.

Op miijn boot bouwjaar 1996:
er zit een driehoekig ongeschaafd stuk hout op de voorkant van de kielkast gelamineerd. Aan beide zijden daarvan zitten platen multiplex geschroefd en gelijmd. Die twee stukken zitten aan de kant van de kajuitingang in een massief eiken plank vast, ingefreesd en vastgelijmd.
Aan de onderkant van het tafelblad zit een ongeschaafd stuk hout gelijmd. Dit valt tussen de multiplex platen. Met twee schroeven aan elke kant zit dit stuk hout aan het multiplex geschroefd. ik kan me niet herinneren dat hier lijm gebruikt was.

Demonteren:
aan beide zijden hoog onder tegen het tafelblad zitten twee houtschroeven. Als je die er uithaalt moet je het blad naar boven kunnen trekken. Als dit niet wil, is er kennelijk toch lijm gebruikt. Moet jij weer kracht gebruiken.
Als je nog verder wilt demonteren, wat ik niet zou doen bij een schuur- en lakbeurt, dan aan beide zijden twee houtschroeven die in het multiplex tegen de kielkast zitten losschroeven. Dan met heel veel geweld, lange schroevendraaier en breekijzer de multiplex platen van het houten blok losmaken. Toen ik dat deed spleet de massief houten achterkant van de tafel.

Die lijm lijkt nog met meest op dunne cement. Kleeft heel behoorlijk, niet stuk te krijgen.

Succes en laat je weten hoe de constructie er op jouw boot uit ziet?

Groeten, Rob

Joi Ronald. Ik heb mijn kajuit tafel al eens gedemonteerd en heb er foto’s van.Als je hier je mail adress neer zet dan mail ik de foto en kan je zien hoe het een en ander zit

Hallo ‘gast’. Ik ben van plan om dit weekend e.e.a. te demonteren. Foto’s zijn van harte welkom.
Groeten, Ronald
ronald.ton(at)planet.nl

edit: emailadres aangepast ivm spam-zoekmachines

Beste Rob,

De constructie was inderdaad exact hoe jij die beschreef. Ook de toegestuurde foto’s door ‘gast’ Bert (hartelijk dank daarvoor) waren erg bruikbaar.
Redelijk krankzinnige constructie overigens… Maarrr: de kajuittafel is weer als nieuw!

Groeten, Ronald Ton
Zeewolde