code zero

ik overweeg een zg “code zero” aan te schaffen
dat is een vlak gesneden gennaker voor de scherpe koersen,
vanaf zo’n 50-60 graden tot ruim halve wind
daarna neemt mijn spinnaker van 30m2 het dan over

heeft iemand ervaring met zo’n zeiltje ?

heeft het zin om dit zeil op een boegsprietje te zetten ?

hoeveel m2 moet het dan worden ?, vuistregel zou zijn 2x de af
metingen van de genua, dan kom je in mijn geval op zo"n 24 m2 uit

ik heb al wat navraag gedaan bij diverse zeilmakers, maar daar wordt je ook niet echt wijzer van

een raadt zelfs aan een grotere genua te kopen omdat je een code zero in de praktijk niet zou gebruiken??

ton/ mitz

Hoi Ton,

Ik heb zo’n vlak gesneden gennaker. Namelijk een Vectrix 70 van Neill Pryde, opp. 24 meter.

Het is zondermeer waar dat je met dit zeil iets hoger kan varen dan met een spinnaker. Het gebied waarin dit zeil goed functioneert is echter beperkt, 70-150 schijnbare wind.

Op ruimere koersen krijg je de gennaker niet bol en mis je de spiboom om het zeil loef te trekken. Daardoor is de handeling ook iets eenvoudiger,vooral belangrijk als je solo zeilt.

Ik vaar de gennaker tack gewoon op een lijn via het ankerblok. Niet op een gennakerboom, dat heeft natuurlijk wel de voorkeur maar zie het maar eens te realiseren op een Clever 23.

Al met al een zeil met zeer beperkte gebruiksmogelijkheden. Ik vind een goede grote genua belangrijker omdat die ook aan de wind vaart.
Als ik een goede spi had zou ik geen gennaker meer hoeven.

Gr

Waterman

je kan ze platter laten snijden, dan halen ze 45 graden tot halve wind, en dat is een klein bereik.
maar op ruimere koersen kan wel mijn spi het overnemen

alleen met zo’n klein bereik, blijft zo’n zeil dan meestal niet onderdeks?
prijs 500 euri

wat is wijsheid

45 graden aan de wind lijkt mij zeer onwaarschijnlijk met een ongestaagd zeil. Als ik alles dicht knijp dan nooit hoger dan 60 graden schijnbare wind maar de snelheid is dan niet hoger dan met een genua.

Bovendien, als je heel erg vlakke gennaker hebt wat is dan nog het voordeel boven een (grote) genua.

Ik heb 795 betaald bij Neillpryde destijds inclusief spinnaker tas.

Succes.

Reinier

Ik heb een prijs aangevraagd bij M sails

en M sails beweert dat hij zo vlak kan snijden, dat hij 45 graden haalt
tot halve wind, daarna zal hij wel inklappen

het voordeel is dan dat het een lap is van 27 m, i.p.v. 14 m genua

kosten 500 eur zonder slurf of roller