Buitenboordmotor

Wat die vertrimming achterover betreft: het begint nadelig te worden op het moment dat de spiegel echt in het water zakt en de waterlijn van de boot dus niet mee een ovale vorm heeft aan de achterkant, maar eigenlijk een recht uiteinde. Hoe verder de spiegel erin zakt, hoe mee zuiging er ontstaat achter de boot.
De ervaring leert dat de marge op 22-voeters erg krap is. De boot wordt op een bepaalde lading ontworpen en drijft dan met de spiegel enkele cm’s boven het water.
Na een paar jaar zijn er de nodig spullen aan boord gesleept en zakt ie er steeds verder in.
Daarom is niet alleen een lichte (in gewicht) motor van belang. Ook een klein benzinetankje is prettig. Dat staat bij de motor in de buurt en dus ook ver naar achteren. Met een viertakt kun je jezelf in ieder geval een kleine benzinetank permitteren. 12 liter is meer dan genoeg.
Daarnaast is een lichte buitenboordmotor ook plezierig als ie er in de winter af moet en je moet er een eindje mee lopen naar de auto.

De Yamaha 6 pk is een prachtige motor, maar de Mercury 6 pk voldoet perfect (in 6 jaar varen 1x een doorgeslagen bougie en verder niks). Zeker als de motor vooral gebruikt wordt om haven in en haven uit te varen (en niet de motor wordt aangeslingerd bij het eerste niet bezeilde stukje van de route) is de Yamaha eigenlijk overkill.
Kun je voorzien dat er 30 tot 40 % van de tijd op de motor zal worden gevaren, dan zou mijn keus misschien wel op de Yamaha vallen, want de motor is ontegenzeggelijk veel stiller en hij loopt mooier ‘rond’ (minder trillingen).

Even nadenken en een keus maken, dus.