Buitenboordmotor

ik heb een clever 23 van 99 waarmee ik met plezier vaar vanuit waalwijk (op de maas ) , ik ga naar willemstad om daarmee op hollands diep en zeeuwse wateren te gaan varen , meer stroming dus
nu hebben ze 4 weken geleden in de jachthaven de bbm gestolen een mercury 6 pk 2 takt
nu ik toch een andere motor moet gaan kopen , blijkt dat er amper 2 takts meer zijn , dat het tevens beter is maar een 4 takt en 8 pk te gaan kopen maar die is ook zwaarder 38 kg ipv 25 .
wat zou u aanbevelen , kan de spiegel dat gewicht aan , loopt het soepeler , meer trekkracht
ben benieuwd naar uw mening ic ervaring
alvast bedankt

met vriendelijke groet
stan rommens
eksterbos 24
5081wp hilvarenbeek

Voor antwoord op je vraag zie de volgende discussie op een andere Clever 23 forum.

Microsoft OneDrive - Access files anywhere. Create docs with free Office Online.

Twee-takt motoren belasten het milieu te veel en zijn inderdaad moeilijker verkrijgbaar.
Misschien kun je beter kiezen voor een 6pk 4-takt. Omdat 4-takt motoren meer power hebben dan 2-takt zul je weinig verschil merken tussen je oude 8 pk 2-takt en een nieuwe 6 pk 4-takt. Behalve dan dat 4-takt veel minder herrie maakt. Viertakt motoren reageren wel iets minder direkt op het gas (minder fel).
Door het hogere gewicht komt de voorkant van de boot te ver omhoog en zul je iets zwaars in de ankerbak moeten leggen om de boot weer recht te trimmen.
In de waterkampioen van december vorig jaar is er test geweest van verschillende types buitenboord motoren.

Beste Steven

Hartelijk dank voor je uitvoerige informatie en de tip van de link .
Alles overwegende kies ik jou advies , 6 pk 4 -takt hoewel ik bij een 2-tal telefoontjes vernam dat het helaas 1 cilinders zijn en die soms lopen als een grasmaaier , zei iemand van een watersportzaak in friesland …
anderzijds het gewicht speelt ook een belangrijke rol en bovendien heb ik de motor , al het goed is slechts beperkt nodig (haven in en uit )
nogmaals bedankt

met vriendelijke groet
stan rommens
eksterbos 24
5081wp hilvarenbeek

mercury-8pk-4takt

Mercury verkoopt ook Sailpower buitenboordmotoren.
Ik weet alleen niet of deze motoren genoeg vermogen hebben.

Die Mercury 6 pk viertakt is een prima buitenboordmotor voor een boot van de maat en het gewicht van een Clever 23.
Loopt inderdaad wat minder mooi dan de Yamaha 6 pk viertakt. De Yamaha is een 2 cylinder en de Mercury heeft er maar 1. De Mercury is echter wel bijan 1/3 lichter dan de Yamaha.
Ik heb zelf de Mercury 6 pk achter (eigenlijk in) een Victoire 22’ (1100 kg) hangen en ik haal er ruimschoots de rompsnelheid mee. Verbruik bij ongeveer 5 mijll per uur is ongeveer 1 liter/uur.
Koop er een zogenaamde werkschroef bij. Dan heb je de ideale schroef voor gebruik achter een zeiljacht (= niet planerende boot).

Ik heb 4 jaar geleden een yamaha 6 pk gekocht dit is een 2 cilinder mischien niet de lichtste in zijn klasse maar hij loopt lekker rustig.
daarbij is mij ervaring dat gewichts trim achterover niet zo’n negatief effect heeft op de snelheid eerder positief.

gr peter

Wat die vertrimming achterover betreft: het begint nadelig te worden op het moment dat de spiegel echt in het water zakt en de waterlijn van de boot dus niet mee een ovale vorm heeft aan de achterkant, maar eigenlijk een recht uiteinde. Hoe verder de spiegel erin zakt, hoe mee zuiging er ontstaat achter de boot.
De ervaring leert dat de marge op 22-voeters erg krap is. De boot wordt op een bepaalde lading ontworpen en drijft dan met de spiegel enkele cm’s boven het water.
Na een paar jaar zijn er de nodig spullen aan boord gesleept en zakt ie er steeds verder in.
Daarom is niet alleen een lichte (in gewicht) motor van belang. Ook een klein benzinetankje is prettig. Dat staat bij de motor in de buurt en dus ook ver naar achteren. Met een viertakt kun je jezelf in ieder geval een kleine benzinetank permitteren. 12 liter is meer dan genoeg.
Daarnaast is een lichte buitenboordmotor ook plezierig als ie er in de winter af moet en je moet er een eindje mee lopen naar de auto.

De Yamaha 6 pk is een prachtige motor, maar de Mercury 6 pk voldoet perfect (in 6 jaar varen 1x een doorgeslagen bougie en verder niks). Zeker als de motor vooral gebruikt wordt om haven in en haven uit te varen (en niet de motor wordt aangeslingerd bij het eerste niet bezeilde stukje van de route) is de Yamaha eigenlijk overkill.
Kun je voorzien dat er 30 tot 40 % van de tijd op de motor zal worden gevaren, dan zou mijn keus misschien wel op de Yamaha vallen, want de motor is ontegenzeggelijk veel stiller en hij loopt mooier ‘rond’ (minder trillingen).

Even nadenken en een keus maken, dus.

Ik ben het geheel eens met de laatste spreker. De CLever is een gevoelige boot die sterk reageert op gewichtstrim. Eigenlijk wil je zo min mogelijk gewicht op de spiegel, en eigenlijk wil je dat niet kompenseren met een anker voorin. Het mooist is alle gewicht rondom de kiel gecentreerd (of sterker, gewoon in de kiel) maar dat gaat niet. In de praktijk varen wij onder de meeste omstandigheden vrij voorin (met lichaam), tenzij met meer wind. Bij veel wind en ruim varen kiezen we voor (lichaams)gewichtstrim (ver) achterin.
Pure zeilers zouden voor de lichtere motor kiezen. Uit de praktijk blijkt dat 6 pk 4-takt (1 cylinder want anders wordt-ie net zo zwaar als een 8pk) in het algemeen voldoet om een rompsnelheid te halen. Mijn 8 pk vind ik gewoon te zwaar. Daarnaast heb ik het advies gekregen om af en toe het gas flink open te draaien om hem af en toe warm te stoken. Een lichte motor is sneller op temperatuur en da’s beter voor de motor.
Verder zou inderdaad op een zeilboot altijd voor een werkschroef kiezen. Als je nieuw koopt krijg je nog wat terug voor de orig.schroef… of hoef je wellicht niets bij te betalen…

groet, Ton (4ever)

Of je nu een 4,6 0f 8 pk koopt,
neem altijd een 4 takt, scheelt de helft in benzine verbruik
en je hoeft geen olie bij te mengen.
Ik zelf heb een 8 pk 4 takt (zat erbij toen we hem kochten)
Bij 1/4 gas lopen we al 5 knoop.
Wel heb ik er een werkschroef op zitten.
Ton Mitz