Borgringen stagen

Tijdens mijn vakantie kwam ik er achter dat de borstbouten van de babystagen verkeerd gemonteerd waren. Wanneer er met de genua gezeild werd bleef de fokkeschoot zeer regelmatig achter de borgringen haken. Wanneer de borstringen aan de binnenzijde zitten heb je dar geen last van. Erg gevaarlijk natuurlijk wanneer er een stag los schiet.

borgring

Je zegt wel fout, maar toch doe ik het zo. Ik heb het namelijk een keer gehad dat de ring eruit schoot terwijl hij aan de binnenkant zat, en toen had ik ineens een los slingerende stag… (gelukkig voer ik over de andere zijde). Als je de borgring aan de buitenkant hebt kan in ieder geval het mannetje er niet (makkelijk) uitschieten…

Mijn “worst nightmare” is de mast overboord varen. Voordat ik ga zeilen en ook tijdens het zeilen zelf controleer ik altijd de borgringen van de wantspanners. Wanneer deze in goede staat zijn kunnen ze er nooit spontaan uitvallen toch? Wanneer ze aan de buitenkant zitten kan de genuaschoot de borgring er uit trekken. Nu snap ik jou theorie ook wel dat de pen uit de wantspanner kan vallen wanneer de wantspanning wegvalt (Stag aan lijzijde). Maar het lijkt mij dat je teneerste moet zorgen dat je de borgringen niet verliest!
Sommige zeilers zweren bij splitpennen i.p.v. borgringen. Er zijn ook zeilers die ze aftapen.
Ook kun je een paar mooie beschermers over je spanners monteren.
Maar wanneer ze weggewerkt zijn mis ik de controle.
Elk jaar vervang ik nadat de boot uit de winterstalling is gekomen en de mast opnieuw wordt gezet alle borgringen. Dingen kosten bijna niets.

Er zijn verzekeraars die tegenwoordig een borgring niet meer voldoende vinden, deze eisen dat er splitpennen gebruikt worden.
Misschien iets om na te kijken. Ik heb zelf een zwarte tube om die verstaging zitten.

Gr. Joost