Borging hefkiel

Hi, met de kiel helemaal omhoog komt er een gat vrij waar ik nu een oude kromme meerpen door heen steek om de kielval te ontlasten.

Je hebt het niet vaak nodig, maar ik vroeg me af wat voor oplossingen mensen hiervoor gebruiken. Die meerpen houdt het kennelijk wel maar helemaal jofel vind ik het ook niet.

Diameter van het gat is 20mm. Een RVS staf van een centimeter of 30? Iets van borging in plaats van een kale staf lijkt me wel op zijn plaats. Een grotere variant van de borgpen van de mast wellicht?

Waar vindt je zoiets?

Ik borg hem nooit. Wanneer zou je dat willen doen?

Gr Rob

Vind het een lekker gevoel als die kiel helemaal omhoog is dat het dan niet alleen van die kleine klemmetjes afhangt. Het is toch een flink gewicht en als dat naar beneden dondert dan krijg je dikke schade onderin. Daar zijn wel fotos van te vinden online.

Op jouw vraag: zal niet vaak hoeven en ook vaak voor korte duur. Bij in en uit het water, onderhoud (zoals afgelopen zomer, moet ik met Ton nog over posten).
Varend: als je hem op een strandje zet kan de kiel natuurlijk weer naar beneden. Langdurig wellicht als je in echt ondiep water vaart (wantij?).

Maar goed, vooral meer extra maatregel ter voorkoming van ellende als het losschiet. Er is dus niet een soort originele pen voor die ik mis of zo.

Koen

zodra de kiel bij mij helemaal omhoog gaat, gaat standaard de pen erin
is nagenoeg geen werk, je moet er niet aan denken dat die kiel omlaag stuitert
behalve tijdens het zeilen, maar dan borg ik hem vaak nog aan de lier

Dit vond ik zojuist online te bestellen bij RVSonline.nl, lijkt me stevig zat. Extra borging lijkt me niet nodig, met de kiel er aan hangend gaat het nergens heen.

Deze voorzorg heb ik ook genomen. moet er niet aan denken als de kiel naar beneden dondert.