Boot voorbereiden voor overwintering op de wal

Ik ben op zoek naar informatie over:
hoe de mast gestreken kan worden (heb een voorstag met 2 dubbele blokken er op, maar waar zet ik de lijn vast, en hoe kan ik de krachten opvangen, of vallen die mee)

hoe de kraan goed schoon te krijgen (hij doet het weer, maar ik wil evt aangroei kwijt uit de leidingen/tank, ik weet niet precies waar het pompje zit)

Boot uit het water met staande mast, of eerst mast strijken?

verwijderen rolfok, ik heb een fokkeval, maar kan ik de fok verwijderen voor de mast plat gaat, of moet ik hem laten zitten tot die tijd. (het is een rolfok)

alle tips zijn welkom, dekkleed en luik op ventilatiestand gaat gebeuren.

Hi,

Ik haal de fok eruit maar de furler blijft zitten als ik de mast strijk.

Strijken met het handje kan maar dan heb je wel twee man nodig om hem op te vangen en te begeleiden. Hij moet niet zijwaarts bewegen want dan gaat er van alles stuk. Een derde man om de voorstag langzaam te laten vieren. Dat kun je doen door bijvoorbeeld je grootschoot blok tussen de boeg en de onderkant van je voorstag te plaatsen.

Zijstagen kun je wat losser zetten of helemaal los halen. Achterstag los.

Strijken liever als hij nog in het water ligt. Met de komt naar de kant dan kun je hem aan de wal ook opvangen. @Boop had veel tips en gaat mij helpen aanstaande vrijdagochtend als je wil komen kijken van harte welkom. Weer omhoog krijgen is uitdagender. Dan heb je iets van een bokkepoot nodig. Of je betaalt wat meer om de mast te laten hijsen. Vorig jaar heb ik het mezelf makkelijk gemaakt de eerste keer.

Eemnes was het he? Ik ga even kijken of ik een dagje vakantie kan nemen vrijdag :wink:
mijn boot gaat 1 november pas het water uit, de kraan is druk.

Jep t raboes ik ben er om 9 uur. Laat maar even weten want dan moeten Dik of ik even de deur voor je open doen.

ik ga even overleggen, je hoort van me

De strijkijn haal ik naar achter en sla hem om de lier. Krachten vallen eerst mee, als de mast platter komt worden ze serieus, strijken gaat prima met 2 man, de voorste staat op het kajuitdak en stapt daarna acherwaarst de kuip in. De achterste begeleidt de strijklijn en vangt de mast het laatste stuk. De mast opzetten net zo, ook met twee man

Watertank doe ik voor de winter een paar druppels chloor in de watertank. Even pompen, watertank leeggooien. Aan het beg8n van het seizoen 1 keer goed spoelen.

Je bent ook welkom op de Listo om mee te kijken. Weet noggeen datm.

Gr R9b

Ik weet niet of ik 9 uur redt, maar ik kom ff langs, gezellig, pm me even een 06 of zo, dan meldt ik me

Ik heb net zondag de Aeolus uit het water gehaald en de mast plat gelegd. (Hij staat ondertussen gepoetst in de tuin)

Mast maneuvers steeds op het water doen. OK de boot ligt iets onstabieler maar als je met twee of drie op de boot loopt op de trailer is het niet gezond (volgens mij).

Het ideale om de mast plat te leggen is 3 man. Een aan de strijklijn die door de blokken loopt. (Strijklijn gewoon met een paalsteekje vast zetten op het einde van het blok)
Achterstag helemaal los. zijstagen 2 rondjes los zetten.
Alles opspannen met de fokkeval op de preekstoel. Dan kan de pin makkelijk uit het strijkblok. Daarna kan de fokkeval los. Je hebt immer de strijklijn met vertraging.
Met twee man de mast begeleiden. één op de roef en de ander staat klaar in de kuip. Diegene op de roef gaat door de knieen en die inde kuip neemt over.
Ondertussen viert de 3e de strijklijn.
Met een bokkepoot gaat het allemaal nog makkelijker maar dan moet die wel de exacte lengte hebben. Ik heb nu de maten genomen en maak er deze winter een en hou jullie op de hoogte. Ik wil echt de mast alleen kunnen zetten en strijken.

Watertank heb ik in het verleden eigenlijk nooit iets aan gedaan. (Maar ik woon dan ook in Belgie wat zuidelijker is dan de meesten van dit forum)

Groetjes,
Victor

1 Like

Bij mij is de voetplaat niet standaard. Er zit een houder voor een boegspriet op en de furler zit lager. Geen strijkblokken.

Maar afgelopen weekend met behulp van @Boop en @Boswachter die eens wilde komen kijken de mast laten strijken.

Met fokkenval de spanning van de voorstag overgenomen. En toen een vier keer vertraagde strijklijn er tussen gezet. Van @ton begreep ik dat het ook zonder te doen is maar toch heb ik de geïmproviseerde bokkepoot erop gezet. Twee spibomen op de ogen van de kleine zijstagen. En dan de andere uiteinde bij elkaar vastzetten bij aan de onderkant van de voorstag.

Dat helpt wel wat in het begeleiden maar omdat ik niet de zijstagen op dezelfde hoogte als het scharnier van de mast heb heeft het toch begeleiding nodig. Met beleid de spanning van de fokkenval overgeven aan de strijklijn is ook belangrijk gebleken. :grinning:

Maar heel goed te doen en scheelt weer geld voor de mastenkraan.

Het was ook leuk om met drie forumleden bij elkaar te komen. Dat moeten we van het voorjaar eens met meer mensen doen!


Hans (boswachter) op het dek en Dik met de strijklijn. Thanks guys

Graag gedaan, ik heb zondag mijn boot verder voorbereid en ga donderdag of vrijdag het avontuur van maststrijken in :wink: Komend voorjaar moeten we maar ergens een sail meet organiseren :smiley:

1 Like

nou mijn boot is er klaar voor, vandaag de mast laten zakken samen met mijn broer en jongste zoon

Zonder bokkepoot op het handje?

yep, met 3 personen en wat ervaring van jou :wink:

6 posts were split to a new topic: Schade aan de achterkant van de kiel


smurf plaatje slepen werkt niet, nou lang verhaal kort, hij staat op het droge… heb nu de app op de telefoon, en tadaa

Mooi de originele fenders en het strijkblok goed te zien onder de furler.

Geen straf om te hijsen met zulk mooi weer!

Zeker niet, was winderig, maar verder geen probleem. Ging verassend soepel voor de eerste keer

Zojuist de boot ingepakt. Achterkant is goeddeels open en nog een kleine opening bij de punt zodat het wat kan ventileren.

6 bij 8 meter gewapend transparant dekzeil. Over de mast gelegd die nog iets hoger op wat boeien gelegd bij de punt zodat het wat meer afloopt. Twee spibomen ook een beetje als tentstokken gefabriekt. Hopelijk krijg ik zo geen grote waterzakken. Met een lange lijn als een schoenveter onder de boot door de boel aangetrokken. Veel slagen zodat de krachten een beetje verdeeld worden.

Het werd direct lekker warm onder het zeil en kan zo mooi droog werken aan het onderwaterschip.

1 Like

Ziet er goed uit. De mijne staat in een loods zodat er van de winter veel geklust kan worden. Een nieuwe naam voor het schip is in de maak.

ik hoop dat je een ander lettertype vindt, niet dat dat van mij mooi is… :smiley: