Einde van het vorige vaarseizoen met een vriend wezen zeilen op het Eemmeer. Prachtige avond en nadat de wind is weggevallen varen we met een knoop of vier terug de Eem op. Mijn maat heeft het roer en ik ben voor bij de punt de rolfokhoes aan het vastbinden. Het water is spiegelglad en er is geen enkel ander verkeer, alleen wij en de vogels.
Maar dan toch opeens: “Pas op!!!”
Ik weet nog dat ik dacht: “Hoe zo, pas op? Er is hier niets.”. Maar ja ik kijk op en zie de damwand hard op me afkomen. Ik roep nog hard: “Roer naar buiten!, Wat doe je!!” Maar ik weet dat het te laat is, zet me schrap en hoop maar dat het mee gaat vallen.
Nou, dat bleek ijdele hoop. Hele diepe krassen over 2 meter aan stuurboord. Gelcoat aan gort en polyester bloot. Niet om aan te zien gewoon en ik baalde als een stekker. Die vriend nog meer dan ik natuurlijk, die wist ook niet waar die het zoeken moest.
Weggedroomd en simpelweg de bocht gemist. De Eem kronkelt daar flink dat wel, maar dit was zo ontzettend onnodig… Zucht…
Hieronder wat mooie plaatjes, doet me pijn als ik het weer zie. Sorry @tonmitz
Fast forward naar Maart 2021.
De boot ligt in de loods bij jachthaven Wolderwijd en daar hebben ze een polyestermannetje zoals dat heet. Nou die man blijkt niets minder dan een tovenaar! Zelfs met het zaklampje van mijn telefoon erop kan ik de krassen gewoon niet meer terugvinden. Waarschijnlijk in het volle zonlicht buiten dat ik het nog zal kunnen zien, maar dat is dan omdat ik het weet. Wat een koning die vent, ik had niet durven dromen dat het zo goed gemaakt zou kunnen worden, briljant.
Eind goed al goed dus, 250 euro eigen risico het putje in dat wel…
Iemand anders vergelijkbare ervaringen? Met damwanden danwel gelcoat reparaties?