Boegspriet met Kluivert

Door mijn genua, is mijn boot op aan de windse koersen behoorlijk loefgierig. Nu denk ik dat ik dit kan oplossen met een boegspriet met Kluivert. Hebben jullie daar ervaring mee, zo ja. Wat doet dit met je mast? En zijn er andere manieren om je boot minder loefgierig te krijgen zonder snelheid op te offeren?

Hi Tim,

Ik heb een wegneembare boegspriet maar die gebruik ik alleen voor de code zero.

Door het zeil meer naar voren te plaatsen wil je het zeilpunt naar voren en dat het dan beter in balans is?

Je kunt de genua niet meer twist geven meer laten lozen? Onderlijk strak en achterlijk open gooien. Lijoog naar achter en hekstag aan?

Ik heb een HA fok naast de genua en daar mee kan ik een stukje hoger varen en is ook lekkerder in balans.

Alleen met echt licht weer geeft de genua toch wat meer power maar ten koste van wat hoogte.

Maar goed heb je het vooral met goeie wind (dan ha fok) of ook met licht weer? En hoe groot is de genua, anders moeilijk wat van te zeggen. Een extra voorstag opneem boegspriet zou ik niet aan beginnen. Het zal er niet op ontworpen zijn dus dan moet je er een tuiger bij halen denk ik. Ik zou het zoeken in trim en je zeilgarderobe.