Binnendoor naar Friesland

Hallo,
is er wel eens iemand binnendoor naar Friesland gevaren via Ketelmeer-Zwarte meer ?? Zo ja welke route ? is het te doen ? Staande mast of gestreken en hoelang doe je over de verschillende (deel)trajecten ?

Wij willen een keer helemaal binnendoor naar Lauwersoog waarbij we voor het Fries gedeelte waarschijnlijk de staande mast route volgen
bedankt,

groet, Ton (4ever)

Wij starten al jaren onze zomervakantie in Friesland. Als het mooi weer is gaan we om tijd te winnen vanuit Zwartsluis ( onze thuishaven) buitenom maar als het weer te ruig is om op het IJsselmeer te varen weer gaan we via het Meppelerdiep richting de Beukersluis. Daarna richting Giethoorn. De staande mast route gaat via Steenwijk maar dat vinden wij een saaie route daarom gaan wij dan altijd via Kalenberg richting de Weeribben en dan naar Ossenzijl alleen moet je bij Muggebeet de mast strijken.
Lauwersoog zijn we ook al een aantal malen geweest. Vandaaruit is de oversteek naar Schiermonnikoog goed te doen. Vorig jaar zijn we via Terschelling naar Ameland en Schiermonnikoog weer bij Lauwersoog weer naar binnengevaren. Het is daar zo stil stil dat je oren gewoon van gaan piepen.

ik heb die route twee jaar terug andersom gevaren
aan het eind van het lauwersmeer mast plat, en een of andere prutsloot op,daar zijn 3 vaste bruggen
PM kanaal op
mast plat tot de prinsenhof en daar omhoog
en dan via sneek en fluessen naar buiten
2 dagen werk tot stavoren

anders het tjeukermeer op, tot blokzijl, ook 2 dagen
maar er zijn meer manieren

de meeste bruggen draaien vlot
het naviduct in de houkesloot is eindelijk af

maar eigenlijk is friesland veels te leuk om af te raffelen en moet je er gewoon een week voor uittrekken
kaarten bij de anwb

ton/mitz

Ok bedankt voor de tips,

De kaarten zijn gehaald…
Nog 1 vraagje : na Muggebeet kan de mast weer omhoog als ik zo kijk…?

Maandag gaan we op weg…vanuit Naarden.

groet, Ton

Inderdaad, na muggebeet hoef je inderdaad de mast niet meer te laten zakken. De route is het laten zakken van de mast wel waard. Je vaart namelijk dwars door natuurgebied de Weerribben heen.

OK bedankt,

Ik ga zo op weg. Veel wind voorspeld (NO draaiend Oost en later in de week mogelijk naar Zuid) dus lekker dat we binnendoor gaan (en dat de wind een beetje meedraait !)

groet, Ton