Bijgaand een foto van wijze waarop de lijn die naar de kiel loopt bevestigd is. Hij zit vast in een schootklem en daar zou hij zomaar uit kunnen schieten met alle gevolgen van dien. Liever zou ik hem vastzetten in een valstopper waar ik hem dan met schildpadblokken (of beweegbare blokken met een wartel) naartoe wil leiden.
Kan ik blokken op het kajuitdak gemonteerd worden of komen er teveel krachten te staan op de bevestiging ervan?
Heeft iemand wellicht een betere oplossing, m.a.w. hoe is dit op jullie boot ingericht?
Hoi. Op mijn boot zit dat hetzelfde.
De blokken op het kajuitdak heb ik wel eens vervangen. Dat zijn RVS draadschroeven die (al heel lang) vastzitten in een ingelamineerde RVS plaat. Er braken er twee af, beide gelukkig boven het polyester waardoor ik met een griptang en voorzichtig wrikken eea toch los kreeg.
Schootklemmen verliezen hun houdkracht met de jaren. Nieuwe monteren scheelt een heel stuk. daar schiet de lijn niet zo maar uit.
Kan je hier verder mee?
Groet, Rob
Tja ik snap wat je bedoelt. Ton heeft er bij mij een grotere op gezet met ook zo’n valgeleider rvs boogje erboven. Vermindert kans op losschieten iets. Lange tijd helemaal omhoog (niet varend) dan borg ik hem met een meerpen door een gat op het dek bij de mastvoet.
Halverwege omhoog voor lange tijd dan met een mastworp op de lier inderdaad zoals op de foto. Een slipsteekje zou ook nog kunnen maar dan wel met zo’n valgeleidertje op de klem, dan heb je een soort stopperknoopje.
Zou zelf niet wegleiden en op de valklem doen. Er zit veel gewicht op en dan moet je wel echt zorgen dat je met schijven zorgt dat het soepel loopt en al. Schuin de valklem in bijvoorbeeld of schuin uit de eerste doorgang geeft veel frictie en schavielen en zo. Het loopt soms al best stroef ook.