Benzinelucht in boot

Zo de vakantie zit er op, terugtocht ging goed (meeste vertraging met OV) vrijdag op het IJsselmeer een heerlijk windje op de kont, goed 6 knopen gezeild.
Maar… Als ik in de boot ben hangt er altijd een benzinelucht. De bakskisten staan met elkaar in verbinding, en ik denk dat de benzinelucht door de buisjes t.b.v. de electra binnen komt.
Het is zelfs zo dat ik na 3 nachten op de boot slapen er serieus hoofdpijn aan over houdt.
Dus nu de vraag, hoe ventileren we de bakskisten zo dat de lucht niet binnen komt, maar ze ook geen water binnen krijgen… Iemand een idee?
Voor de boot zelf, ik wil het nieuwe vluchtluik van een ventilatiedop voorzien, en zit ook te denken aan een roostertje in het zetbord van de kajuitingang.
BTW, iemand een idee welk type dekluik er in een clever zit (standaard?)

Hoi Boswachter,

Ik heb de openingen voor electra met siliconenkit gedicht.
Wel heb ik een keer last gehad van erge benzine lucht maar bij inspectie was er flink benzine los in de bakskist gekomen. Dit kwam door een lekke aansluiting van de slang op de tank. door temperatuur opbouw is de benzine naar buiten gedrukt.
Eenmaal schoon geen last meer.

Heb jij geen benzine lekkage?
Had je voorheen ook last van benzine lucht?

Ik had het aan het begin ook. Het schot tussen bakskistruimte en kajuit moet luchtdicht zijn. Morsen maakt het erger uiteraard. Ik heb met ducttape destijds een paar gaatjes afgeplakt en geen last meer. De doorvoeren waren al goed afgestopt namelijk.

Ik met 6 knop voor de wind naar boven geknald gisteren. Over paar dagen moet het steeds beter weer worden. Maar wisselvallig is ook prima. Zag de Aeolus nog langs varen in de regen @Vmarinus!

Koen

2 Likes

Volgens mij is het een GEBO luik.
Het minste werk is alleen het perspex vervangen. Daar kan je ook een ventilatierooster in maken.

Groet, Rob

ik heb ook nieuwe sluithendels nodig, maar als die los te krijgen zijn ben ik vast veel goedkoper uit.
We moeten maar eens een keer bij mijn boot kijken, dan kan je daarna een prijs maken… :wink:

benzine lucht was afgelopen jaar ook, ik heb nog een nieuwe slang liggen, ga die monteren. En inderdaad alles afdichten.

ja, die hendels kan je los kopen.
klik op de link
Ik heb hier nog de twee gebruikte liggen. Kosten niets. Als ze lekken: de O ringen kan je vervangen, is een standaard maat.

Groet, Rob