Bekleding vervangen door Foam

In 2023 hebben we een Clever 23 gekocht met het idee om die als trailer sailor te gaan gebruiken. De Clever is uit 1999 en in prima staat. De bekleding vonden we echter wel wat out-dated en wilden we vervangen door iets frissers. We hebben de bekleding met daarachter verteerd schuimrubber vervangen door 4 mm foam.

Eerst alle oude bekleding eruit. Dan alle oude lijmresten en schuimrubber met een staalborstel verwijderd. Dit geeft een ontzettende bende die ook kleverig is. Ook het keukenblok eruit gehaald, dat gaat verbazing wekkend makkelijk. Het geeft veel werk ruimte en ook het plaatsen van het foam is makkelijk.

De oude bekleding hebben we gebruikt om mallen te maken op patroonpapier. Deze mallen van patroonpapier op het foam gelegd en het foam iets ruimer uitgeknipt.

Het foam met contactlijm (spuitbus) vastgelijmd. Dit werkt super snel en makkelijk. Romp en foam inspuiten, 2 minuten wachten en vast drukken/wrijven. Het foam is ook nog iets rekbaar tijdens het opbrengen. De lange stukken hebben we in 3 of 4 keer gelijmd. Nadat het vastgelijmd is, met een scherp stanley mes de randen op maat gesneden.

Er zijn meer foto’s van de tussenstappen als die gewenst zijn.

2 Likes

Ik ga hopelijk zaterdag aan de slag

hallo Jerom en welkom op het forum.
Mooie klus; zal er fris uit zien.

Heb je wat foto’s over het verwijderen van de keuken? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Groet, Rob

Hi Rob,
Alleen een foto van het eind resultaat

Eerst alle schroeven in het houten schot (tussen keuken en voorpunt) los gehaald, vanuit de voorpunt. Dan komt de plank boven de kombuis los, die kun je dan weghalen, moet je wel de stagspanners tussen dek en romp ook loshalen. Er zitten bij ons twee lange schroeven in het schot waar het keukenblok mee vastzit. Als je de schroeven aan de onderkant van het houten schot los hebt, kun je het hele houten schot los halen.

Het keukenblok zit vervolgens nog geschroefd tegen het polyester van de BB bank. Naast het deurtje en onder de klep zitten een paar schroeven. Als die allemaal los zijn is het keuken blok helemaal los. Wel moet je misschien nog kit randen weghalen/doorsnijden. En vergeet de afvoer en waterslang niet los te halen.

En als je alles terugplaatst ziet het er zo uit. met overal foam, tegen romp, dek en kiel.

Ik heb gelijk een gasleiding naar de ankerbak gemaakt.

1 Like

Sterk werk hoor! Bij mij staan de gasflessen ook in de ankerbak. Ik vind het keukentje en daarmee het knusse interieur toch wel een van de dingen die de sportina zo’n mooi en uniek bootje maakt!

Dank voor de fotos. Gaat bemoedigend zijn voor iedereen die hier toch tegen aan zit te hikken. Gaat ook bij verkoop weer helpen zo’n make over.