Bediening reef-lijnen grootzeil verbeteren?

Beste Forum-genoten,

Al jaren erger ik me aan de lange reef-lijnen en standaard lijn-klemmen onder aan de giek. Die zich lastig laten trimmen

Er lopen nu 2 lijnen van achter naar voor door de giek. Eentje voor de uithaler en eentje om een 1e of 2e reef te kunnen zetten. Beide lijnen komen voor uit de giek en lopen dan onder de giek terug naar achter. En daar klem je ze vast in 2 aparte klemmen.

Ik heb wel eens geprobeerd om de lijnen naar het kajuitdek te leiden via de blokken onder bij de mastvoet, maar dat werkte niet als de giek naar BB of SB uitsloeg. Stom natuurlijk, want dan verandert de hoek en de lengte van de lijn

Wie heeft er iets slims bedacht? en zou je een fototje kunnen delen?

Alvast veel dank!

Roy

Hi Roy, bij mij loopt alles via een hele rits voet lokken naar het kajuitdek. Twee reeflijnen, de onderlijnd trekker ook. Ik zorg dat die blokken op het midden van de mast naar beneden komen vanuit de giek en volgens mij gaat er dan niks mis met de hoek bij de ruime koersen? Ik zie niet vaak dat die reeflijnen terug op de giek worden geklemd bij andere boten.

Zal kijken of ik vanmiddag een fotootje kan maken hoe het bij mij zit.

1 Like

Hoi Roy

Zodra ik bij de boot ben maak ik wel een paar foto,s hoe het bij mij loopt,ik heb alles terug in de kuip.Als je met zijn 2e bent in een paar tellen gereefd.

Idem bij mij. werkt perfect


Uploaden: IMG_20220805_152307.jpg…



Hier een paar foto,s van het reef systeem

Hallo Twirre
Dank voor de foto’s. Het ging mij vooral om om de vraag of het hinderlijk is dat het blok onder aan de mast (op het dek) iets uit het midden staat. Omdat de lijnen dan verslappen of aanspannen als je de giek uitboomt.

Ik zie dat jij dat ook hebt. En Vmarinus ook. En ik zag het ook bij Jacob & Zn die met hun Clever Bo4 langs bij ons langs kwamen in Grou.

Blijkbaar hindert het bij jullie niet. Dan ga ik bij mij dit ook doen. Wordt vast veel beter dan nu.

Dank allemaal

Hartelijke groet

roy

De beweging van de giek t o v het onderste blok is erg klein en heeft bijna geen invloed op de reef
lijnen,ik heb op het middelste aansluitpunt de neerhouder.Ik moet wel zeggen dat ik meer klemmen op het kajuitdak heb zitten dan standaard.

Dank wederom Twirre. Ik ben er een tijdje mee bezig geweest. Tot nu met je een toenemende spanning op de reeflijnen als ik de giek zonder zeil in uiterste stand over BB of SB duw. De giek veert terug.

Jouw eerste foto heeft een mooi blok voor 3 lijnen. Ik kan niet goed zien waar je die bevestigd hebt, maar het lijkt op een van de ogen aan de SB zijde en jouw lijnen en klemmen zijn ook SB. En inderdaad de neerhouder in het midden. Bij mij lopen neer houder en reeflijnen nog tegen elkaar. Ik denk dat het reefblok heel kort op het dek moet zitten. Zoiets zal ik kopen en dan moet toch lukken. groet Roy

Hierbij nog een foto van de mast voet.
Mvg Tjerk