Ankeren

Hallo,
Als ik achter een anker lig, giert de boot behoorlijk heen en weer. Ik ga er vanuit dat dat komt door het grote vrijboord. Weet iemand behalve het voor de hand liggende vertuid ankeren, een goed werkende tactiek om wat beter op de plaats te blijven?
Groet, Paul

De ankerlijn aan één van de kikkers achterop de boot vast maken. En zelfs dan giert ie nog wel.
Klinkt een beetje flauw, maar het is het enige wat ik kon ontdekken wat echt helpt.

Gr Rob

Na het ankeren een extra lijn op ankerketting/lijn zetten, en naar achterkikker leiden. Aantrekken zodat de wind niet meer geheel van voren komt.

Verzwaarde lijn/ketting overboord zetten bij hek. Deze sleept over bodem en vertraagt het gieren een beetje. Voorkomt ook een beetje het over het anker heen varen bij harde vlagerige wind met windstilten (katapult-effect).

dat gieren heb ik ook last van…

ik zet het roerblad midscheeps vast dmv een touwtje aan de helmstok

en hang de puts overboord aan een achterbolder

scheelt een stuk

ton/mitz

zelf gooi ik altijd voor en achter een anker uit en strak zetten.

Hier nog wat tips.

tips

gr peter

Ik gooi mijn anker altijd ‘achter uit’. Vastmaken aan de hekstoel en klaar is Kees. Twee voordelen: gieren is voorbij én je hebt een lekker windje in de kuip. Eigenlijk begrijp ik niet waarom zeilboten überhaupt de ankerrol op de boeg hebben. Iemand een idee?

  1. als je anker uitgebracht is via de boeg, zal de boot de golven beter nemen.
  2. als de golven van achter komen, klotst dat (soms enorm) en slaap je minder goed.
  3. Wij willen in Nederland meestal uit de wind zitten, tenzij het tropisch warm is. Blijft je eten warm en waait het kaartspel niet overboord…

Wij gebruikten het hekanker in Griekenland bij hitte en bij het ankeren in de laag (ankeren naar een steiger toe) vanwege privacy (anders kijkt iedereen de kuip in) en vanwege de soms hoge walkant soms. Via hek kwamen we de wal soms niet op, via boeg wel.

groet Ton (4Ever)

De truc met de puts werkt redelijk goed.

Door het tweede anker (of ander gewicht) in de puts te leggen (wel gezekerd) wordt de puts nog zwaarder en vertraagd de slinger meer.

Groet

Roy