afmetingen zeilen

Hallo,

Na een eerste winderig weekje met mijn Clever heb ik wat vragen over de zeilen.

Ik heb de fok (op leuvers) van mijn clever even opgemeten: Voorlijk: 6,82 achterlijk: 6,31 onderlijk: 2,58 oppervlak is dus 8,1m²
Ik heb de indruk dat de fok nog iets te groot is als ik twee reven steek maar te klein met weinig wind.
Wat is jullie ervaring?

Ik heb een poging gedaan om het zeilplan van de online handleiding te ontcijferen, maar dat is niet direct leesbaar.

In één van de posts vond ik afmetingen van een genua 7,14-6,76-3,84

Heeft iemand de officiele/originele afmetingen van de Clever-garderobe?

Hallo Marinus,

ik heb een Genua van 13 m2, een high-aspect van ca 8 en een stormfok die misschien 3 m2 is. De juiste afmetingen heb ik zo niet, moet die opzoeken en nameten.

Als het echt hard waait en je vaart dubbel gereefd dan is die 8 m2 inderdaad aan de grote kant.

Gr Rob

Rob,

Ik loop ondertussen aan het denken over een genua op rol. Maar zie buiten het oprolgemak meer nadelen dan voordelen.

  • zwaarder voorbeslag
  • moeilijker om mast zelf recht te zetten
  • lastiger in transport
  • aanzienlijk duurder.

Zie ik hier de boel te negatief?

Ps: als je eens de kans ziet om je voorzeilen op te meten… datsou me aardig op weg helpen.
Ik vind het persoonlijk heel gek dat jevan een bootje dat je zoveel ziet varen geen kant en klaarzeilplan online kan vinden.

Daar staat tegenover dat de voordelen zijn:
Makkelijk strijken
Geen berg zeilen binnen
Je hoeft nooit naar een stampend voordek om er een kleine fok op te zetten

Grootste nadeel vind ik: als je een rol genua half indraait omdat er te veel wind staat, krijg je een zeil met een wat bol profiel. Terwijl je bij veel wind nu juist een heel vlak profiel wil. Nu is een clever al niet een wonder als het gaat om tegen de wild in varen bij harde wind. Dan helpt een betere zeilvoering wel.
Het is wel een beetje een dicussie in de trant van: is een ford of een opel beter? Ieder zijn keuze.
Ik vaar met een stagfok. Heb er dus drie en als we met zijn 4-en op vakantie gaan laat ik de middelste thuis. Anders passen we er niet in. Maar 2 jaar geleden wel de ketelcup gewonnen. Je wint wat en je verliest wat.

Voor de maten van de zeilen moet ik naar de boot, gaat voor de vakantie niet lukken. Als je een zeil gaat bestellen zou ik de zeilmaker aan boord laten komen om op te meten. Of je moet een bestaand zeil op je boot kunnen passen.

Groet,
Rob

Hallo,

Ik heb ondertussen de originele afmetingen gekregen van de werf van Delphia yachts.
Deze zijn net iets duidelijker dan deze in de handleiding.

1 Like