Advies welke trailer te kopen

Hallo, wij zijn van plan om een trailer te kopen. Zitten te denken aan een twee-asser 2000kg.
Wie heeft hier ervaring mee en kan ons advies geven?
Groeten Gerhard

Welkom Gerhard, goeie topic om te starten, zelf nog niet aan het overwegen maar het zou wel ik interessant kunnen zijn omdat je wat meer opties hebt voor winterstalling en je er mee op pad kan. Zelf vind ik ook de langere tochten om hem ergens heen te varen ook leuk.

Ik heb voor de Aeolus een 2ton dubbelasser Pega trailer. Prima ding! Hij doet het super en is met een beetje gezonde wagen goed te trekken.
De combinatie rijdt trouwens veel lekkerder als de boor er op ligt dan met een lege trailer.

Ik haal jaarlijks de Aeolus voor de winter vanuit Heeg terug naar België.
Weekendje weg? Dat dacht ik in het begin ook. Maar vergis je niet. Aankomen en boot vaarklaar in het water hebben vraagt snel 2 uur werk. Idem in de andere richting.

Dank je voor je antwoord, was al aan het kijken naar een 2000 of 2200 tandemasser. Ga zoeken naar een goede tweedehands.
Bedoeling is mn naar schuur en evt in zomer mee op vakantie.
Groet Gerhard

Beste Gerhard,

Wij rijden sinds 2008 met een Damco tandemasser, die kantelbaar is. Al heel wat trips in EU gemaakt. Echt super waar je allemaal kunt varen binnen een dagje rijden

Paar tips:

Kantel functie gebruik niet (meer). Zier mijn eerder falen uit 2011. Bij een goede helling heb je die niet nodig.

Standaard zou een goede boottrailer waterdichte lagers moeten hebben. De lagers zijn een zwakke plek, zeker als je in zout water trailert.

Bij tweedehands: let op dat je geen verdroogde banden hebt. Profiel is meestla goed. En neem een reservewiel mee of monteer op de trailer met een hoes. Met een krik die bij je trailer past.

Wij rijden met een 4x4 en daadoor moet het koppelstuk vd aanhanger op juiste hoogte brengen

succes met zoeken van de juiste trailer

Roy

1 Like

Beste Roy
Dank voor je advies. We hebben ondertussen een trailer gevonden. Kostte wat moeite om hem goed in balans erop te krijgen maar nu staat hij in een grote boerenschuur wat we hem helemaal opknappen.
Nogmaals dank voor je advies. De kantelfunctie was uitgeschakeld op deze trailer waarschijnlijk dezelfde reden als bij jou.
Groet Gerhard

Hi Gerhard,

Wat goed dat je wat hebt gevonden. Kun je misschien de uitgebreide specificaties op het forum zetten? Waar je naar zocht en wat je hebt gevonden? Merk, belasting, waar je op moet letten?

Wat ik me verder nog afvraag, kun je de boot als ie op de trailer staat nog makkelijk wat naar voor of naar achter rollen? Lijkt me handig als je het onderwaterschip wil doen en de stempel plekken wil meepakken. Of kun je überhaupt niet goed aan de onderkant werken op een trailer?

Koen

Hoi,
Het is een Freewheel 2014 KGT. Max 2000kg inclusief gewicht trailer. Dubbelassig. Heb hem op marktplaats gevonden.
De boot is niet (makkelijk) naar achteren te rollen denk ik. Boot van 1200 kg rolt niet makkelijk. Ook nog niet geprobeerd maar denk het niet. Misschien hebben anderen er ervaring mee?
Gerhardh

Ha Koen
Ik zag deze oude post van je. Wellicht is mijn antwoord achterhaald. Als boot op de trailer ligt kun je deze met de lier uiteraard naar voren trekken. Naar achter heb ik nooit geprobeerd. Maar het lijkt me als je de boot achter aan een vast punt (paal, boom?) met 2 lijnen vastmaakt vanaf je 2 achterkikkers, dat je dan heel rustig met de trekkende auto iets naar voren kan rijden. Wel eerst de kabel van de lier net genoeg slack geven ;-).