Acculader doorgebrand

Hi all, als gevolg van de ruige 24 uurs met al het gebeuk van dien viel op de terugweg vanuit Medemblik de accu uit. De aansluiting op accu later aangedraaid en toen deed alles het weer… dacht ik.

Kort daarna kwam ik erachter dat de accu niet meer bijlaadde maar wel op de motor. Gisteren tijd om het wat nader te bekijken en de acculader blijkt doorgebrand. De rode bout voor de plus pool gesmolten en aan de binnenkant een en ander doorgefikt. Heb hem nog heel even opengemaakt maar aan reparatie ga ik niet beginnen. En dus een goede nieuwe besteld. Een blue smart ip67 van victron. Prima prijs en goede kwaliteit volgens mij.

Wat ik me nu afvraag is wat de oorzaak kan zijn geweest. Mijn hypothese is dat dat loszittende contact de boosdoener is geweest met iedere keer contact of geen contact. Kan dat resulteren in stroompieken en bijbehorende warmteontwikkeling?

Anderzijds waren de aansluitingen waren ook niet meer in Altea beste staat. Veel blauwachtig korstjes, ik denk corrosie? Wordt het ter plaatse dan ook te weinig koper voor de hoeveelheid stroom?

Tenslotte dan nog de vraag hoe ik die aansluitingen het beste onderhoud om het in de toekomst te voorkomen? Vaseline las ik ergens?

Van die victron ga je geen spijt hebben. Steekt er bij mij ook in en doet het prima. Al gebruik ik hem minder sinds dat zonnepaneel er op staat.
En ja, zorgen dat er zeer degelijk contact is dat niet kan knetteren. En naar het schijnt vaseline op smeren.

Victron heb ik ook sinds een paar jaar. Fm ontvagst radio is wel even gebeurd als die aan staat.
Inderdaad vaseline. Na montage van de kabels aanbrengen.

Gr Rob

1 Like

Zal zeker slecht contact geweest zijn, zo is bij mij ooit de omvormer van een campingkoelkastje in de brand gevlogen, omdat de 12v sigarettenaansteker niet genoeg contact maakte…

1 Like

Ah super hier was ik nog benieuwd naar. Weer wat geleerd!