Accu en benzinetank naast elkaar?

Mijn 20 liter benzinetank staat naast de 12 V accu in de stuurboord bakskist, dat voelt niet heel veilig.

Hebben jullie dat ook of hebben jullie een andere oplossing/inrichting?

accu staat bij mij stuurboord, benzine bakboord

En bij ons in de kajuit zelf, achter de koellast unit.

1 Like

Ik kan de foto niet helemaal goed plaatsen, hoe die gemaakt is in de boot.
Is dit onder de kuip, achter het opstapje (bij jou dus de koelkast)?

ja, inderdaad, achter het opstapje.

Ik herken je zorgen, dit is inderdaad niet de meest ideale situatie. Bij mij zit de benzinetank in een apart, goed geventileerd vak, gescheiden van de accu. Dit verkleint het risico op ontsteking bij lekkage of kortsluiting. Misschien kun je overwegen om een scheidingswand te plaatsen of de tank (indien mogelijk) te verplaatsen naar een aparte ruimte. Veiligheid gaat altijd voor!

Hi ben even niet online geweest, maar er is weer volop actie haha.

Tja de accu, bij mij lag die aanvankelijk los helemaal onderin heen er weer te schuiven. Toen hij op zijn einde was heb ik de nieuwe in een accubak op dezelfde plek terug gezet maar dan met een spanband die er bij zat vast gemaakt aan de scheiding tussen kajuit en bakskist ruimte.

Voordeel van die plek is dat het geventileerd is, niet in de kajuit en dat het gewicht mooi onderin zit. NADEEL is dat je lenig en/of klein moet zijn om e.e.a. daar goed vast te zetten. En dat je nog steeds beetje lenig moet zijn als je er bij wil om de accupolen los te maken.

Ik heb ook iemand gezien die twee losse kleinere accus in beide bakskisten had gedaan voor de gewichtsverdeling. Maar dat lost de colocatie met de benzine tank denk ik niet op en gewicht naar onder lijkt me nog beter. Even los van extra bedrading trekken en mee plekken waar het los kan komen te zitten etc.