Aankoop 2e Hands PEGA trailer

Bij de aankoop van een trailer voor bv de Clever 23 let dan vooral op 2 dingen;
AA) Banden; verouderen snel alhoewel er nog voldoende profiel op zit. Staan ze inde zon dan na 3 - 5 jr zijn ze op. Afgedekt 5-7 jr. Scheurvorming goed te zien aan de rug vd band.
BB) Rem systeem van de trailel. De PEGA trailer staat erom bekend dat de remvoeringen loslaten van bouwjaar 2000/2001. Dit ontdek je alleen als je de trailer op een rembank laat testen. 9 vd 10 moeten ze vervangen worden.

Doe er je voordeel mee

Ik heb een trailer met Alko assen en is van 2000/2001 en idd was de voering los. Volgens de aanhangwagenboer een bekend probleem.
Ik kwam er achter nadat ik de wielen ontlast had (as op bokken) en het wielen achteruit draaide. Ik hoorde een schurend geluid alsof de schoen aan liep.
Als je handig bent kan je het zelf doen. Bestel de spullen in Duitsland,ff zoeken, maar scheelt de helft. Documentatie is vol op te vinden op internet. Gewoon zoeken op type van je as, zie het type plaatje op de as. Ik heb een 1500kg as met waterdichte lagers. Was even zoeken naar een te lenen momentsleutel voor 300Nm voor het aanhalen van de nieuwe moer op de as-tap. Deze moet altijd vernieuwd worden na het losdraaien.
Je banden kan je langer goed houden als je ze bij het lang parkeren (winterstalling) ontlast. Hele as opkrikken (kan per kant hoor) en bokjes er onder. En ja ook niet te veel en te lang in de zon, kan gewoon met een liefst wit zeiltje er over ivm de warmte. Mijn banden zijn nu 10 jaar oud en nog in goede staat. Nu rijd ik enkele reis niet meer dan 200 km. In de toekomst wil ik verder gaan traileren en dan ga ik de caravan regel aanhouden; elke 7 jaar nieuwe banden. Je banden op spanning is ook erg goed voor je banden. Voor elke reis goed op spanning brengen.
Is het een kanteltrailer,let op de flexibele remkabel bij het knikpunt. Na de revisie van mijn remmen brak deze bij de remmentest, gelukkig niet onderweg. Bleek de kabel doorgeroest. Vervangen door een roestvaste (RVS). Koste wat meer maar deze gaat bij mij niet meer stuk:) Wel even opletten op de aansluitingen zodat het wel past. Anders zijn er wel verloopstukken te krijgen.
Ik hoop hiermee een bijdrage te leveren aan deze mooie site en hoop een ander hiermee te helpen.