Aan de wind

Hallo Clever racers,
Met mijn boot doe ik natuurlijk enthousiast mee met wedstrijdjes. Ik moet nog veel leren! Een aantal boot eigen dingen als een kleine lichte kiel zijn duidelijk. Een aantal trim zaken heb ik inmiddels onder controle. Ik kan heel aardig meekomen tot…aan de wind! Hoe dan ook, ik zeil tenminste 5 graden maar eerder 10 graden minder scherp dan de rest van de vloot van andere soort jachten. Is natuurlijk funest voor het resultaat, gelukkig niet voor de sfeer. Is dit een herkenbaar fenomeen? In dit forum zijn er twee groepen mensen: de een zegt dat hij zo scherp gaat en de ander moppert. Zijn er twee soorten boten? Ik heb een ophaalbare kiel. Hoe lang hoort de lange en de korte mast te zijn? Ik heb met enig succes een draken genua aangeslagen: gaat harder maar niet scherper. Mis ik wat?

Mijn standaard kiel is heel grof ruw. Heeft iemand die weleens glad gemaakt en hoe?

Heel verhaal. Als je iedeen hebt houd ik me aanbevolen.
Groet,
Paul

op het zeilverhaal is niet 123 een antwoord te geven
welk merk zeil staat erop, hoe is de staat hiervan, zit er ruimte tussen de zeillatten of flappert het achterlijk (oei)
veel zeilen zien er goed uit maar zijn het niet
hoe is je schootvoering, gebruik je telltales om je optimale hoogte te houden
wat zijn je referentie schepen, tegen een Xjacht of een dehler sport 35 ben je kansloos, een bavaria 34 met een oud rolgrootzeil zeil je achter de horizon
zo kan je nog even doorgaan…

wel weet ik toen wij een setje Gaastra hadden gekocht, dat het 1 knoop in snelheid scheelde en we minimaal 5 gr. hoger gingen

de kieldiepte is volgens mij bij iedereen standaard, 1 meter, maakt met romp erbij totaal 1,40
wel heb je rvs kielen en gietijzeren kielen
heb je geen roest, ontvetten schuren, plamuren. en weer een verfsysteem opbouwen, anders eerst ontroesten

ton/mitz

met een genua er op zeil ik ook niet heel erg hoog aan de wind. Met een goed gesneden high-aspect fok juist weer wel. Er zijn er dan niet veel die hoger varen
Hier zeilen we een wedstrijd:"

De fok zou hier nog 5 cm strakker mogen.

fok is van laminaat van quantum, mooi zeiltje.

Wat ook vreslijk belangrijk is: trim de boot rechtop. Gewicht in de gangboord en sturen liefst met een helmstokverlenger.

Gr Rob

Ha…in mijn zin over de lange en de korte ben is het woord ’ mast ’ vergeten!!
Paul

heb je eerste bericht even aangepast.

bij een boot met een korte mast is het stuk mast van het aangrijpingspunt van het voorstag tot de top een kleine meter. Bij een lange mast is dit een hele ruime meter. Op een New Classic 700 staat over het algemeeen een lange mast, als je er eens één ziet liggen dan kan je vergelijken.

Mijn boot heeft een korte mast. Op de beulakker zeilt wel eens een NC 700, we zeilen even hoog.

Gr Rob

wel merkte ik afgelopen weekend dat de windsterkte belangrijk is mbt de kruishoek
wij zeilden zondag een kruisrak met een ha fok met een mooie 4 bft, en we gingen net zo hard en hoog als de gemiddelde 34 voeter ( of harder en hoger)
maandag met dezelfde ha fok met een dunne 3 bft, en het leek nergens op
ton/mitz

Bij weinig wind aan de lage kant zitten kun je ook scherper varen is mijn ervaring.