24 uurs 2011

Ik ben benieuwd naar deelnemers-ervaringen. Het zal wel een ruige rit geweest zijn…

ja, dat klopt.

Volgens alle voorspellingen zou het 14 knopen wind zijn, windkracht vier. Dat was het ook; bij de start. Na het eerste rak ging de windmeter richting 20 knopen en bleef daar een hele tijd. op zaterdag in de buien nam de wind soms af naar 10 kn, dan weer toe naar 30. Van vol zeil met spi, via de genua, high aspect en stormfok naar dubbel rif. Door de harde wind zaten we voortdurend met twee man op de hoge kant. 150 kg dynamische ballast is erg goed voor de snelheid. Alles bij elkaar me geen moment onveilig gevoeld.

Tot 3 uur voor de finisch lagen we op koers voor een hele hoge klassering. Toen pakte een verwachte winddraai naar het westen een beetje naar uit; draaide door naar WNW. De laatste twee rakken vóór het finischrak lagen toen recht in de wind, met over één boeg een oude golfslag recht van voren en een windafname tot 8 knopen. Mijn clever loopt dan echt helemaal voor geen meter en wordt gestopt door elke golf. Het lijkt dat zwaardere boten het dan beter doen. Je mag in totaal 25 uur varen en zelfs dat leek lange tijd onhaalbaar bij deze snelheid. Gelukkig het laatste rak halve wind en dat maakte eea weer een beetje goed.

Toch vond ik het helemaal niet onplezierig. Drie mensen aan boord die precies weten wat er gedaan moet worden, zeilvoering aanpassen aan de windkracht en we konden de snelheid er heel erg goed inhouden. Je bent natuurlijk voordurend druk met zeilwissels, koersen, tactiek en af toe voor jezelf en anderen zorgen. Slapen is wel een hele toer op zo’n bewegende boot. Ik heb zelf twee uur gelegen maar wist de meeste gepreksonderwerpen die in de kuip aan de orde waren geweest wel op te noemen. Niet echt geslapen dus. Naar toilet gaan is wel een drama.
Dit was mijn vijfde 24 uurs op mijn eigen clever. Daarvoor heel vaak meegedaan op 28, 34 en 40 voets boten. Hoe groter de boot, hoe verder van het water af. Ook ben je dan met meer mensen waardoor je natuurlijk wat makkelijker het werk kan verdelen. Met drie man op zo’n kleine boot vind ik het leukst. Het is een grotere uitdaging, fysiek is het meer belastend en de lol na afloop is voor mij ook groter.

Kan het echt aanraden om eens mee te doen.

Gr Rob

Ik heb de deelnemerslijst en de scores gezien. Kijk ik naar je ´collega´ schippers dan zeg ik; proficiat! De gemiddelde maat van de uitgevaren deelnemers schat ik op ca. 30 voet. De omstandigheden waren bepaald niet ideaal voor een klein schip.
De gehanteerde handicap-indeling zit een ´ereplaats´ voor jullie in de weg. Maar ik geloof niet dat dit het allerbelangrijkste is.
Ik zou graag eens aan een (kortere) wedstrijd willen meedoen.
Als opstapper of onze boot inschrijven met 1 of 2 ervaren opstappers…
Om de mores en sores rondom wedstrijdzeilen te leren.