Schade aan de achterkant van de kiel

Kiel eerst in de primer gezet en vanmorgen eerste laag anti fouling voor de hele boot.


1 Like

Hoe ga je om met de stempels? Kunnen die een voor een veilig naar beneden? Of laat je dat zitten?

ik doe die plekken als de boot in de kraan hangt (is gebruikelijk)

Dat is misschien wel een idee. Anders had ik de werf moeten vragen om de stempels te verplaatsen. Hoe zit het dan met de droogtijd van de antifouling? of gaat je boot dan niet direct het water in?

Is zeer snel droog hoor. Dus kan bijna direct in het water.

1 Like

Ik heb met de werf afgesproken dat hij eind middag de kraan in gaat en de volgende dag te water, ze hebben me laag op de bok gezet dus mijn kiel is opgehaald, die moet ik nog doen.

1 Like

Zo ga ik het ook doen, in de kraan hangen en de stempelplekken behandelen. Even laten drogen en dan het water in. De werf gaf aan dat ze dit regelmatig zo doen…




De kiel kon bij mij niet helemaal omhoog. Kwam op 2/3. Waarschijnlijk heeft vorige eigenaar een keer de lijn gebroken die je gebruikt om de kiel omhoog te trekken. Vandaag nieuwe langere lijn gemonteerd. Was wel een klusje. Eerst kiel omhoog, stutten met stenen en wig. Dan is de spanning van de lijn, lijn losmaken en daarna de kiel verder omhoog krikken. Heb ik met twee verfstokken gedaan zoals er 1 te zien is op de foto. Toen nieuwe lijn aan het draaiwiel gemonteerd en weer de kiel laten zakken. Dus kan nu weer droogvallen! Nu nog naar de Wadden durven. :blush:

Grappig, wij hadden ook een akkefietje met de kiel. Onze oude haallijn was versleten, dus ik had een nieuwe gemonteerd, deze lijn (volgens mij 8 meter) bleek te kort. Dus heb ik de oude lijn er naast gehouden om te zien als de boot in de lift hing of de kiel helemaal naar beneden kon.
Maar omdat de oude lijn niet meer door de geleider liep is hij op de spoel van de dynema terecht gekomen en in de knoop geraakt. Kortom, ik kon mijn kiel niet in de anti fouling zetten.
Gisteravond net voor het onweer met een lang keukenmes de oude lijn verwijderd (en die was echt gaar!) en de lijn die ik voor het strijken van de mast heb op de kiel gezet. De boot ligt nu weer op haar vertrouwde plekje.
Oh en by the way, als de boot nog op de bok ligt kan je de kiel op blokken leggen om de nieuwe lijn te monteren, wij hebben het noodgedwongen gedaan naast de lijn op spanning, en dat is best spannend m.i.

ik schat in dat de lijn ongeveer 12-13 meter is die ik er nu voor heb gebruikt.

zou maar zo kunnen, ik zal het deel meten wat ik over hield van een 20 meter lijn.