zwaar sturend roer

Beste clever-zeilers, ik heb sinds een maand een clever 23 uit 97. Heerlijke zeiler!

Mijn vraag: Het roer gaat erg zwaar en blijft in positie staan. Voordeel is dat ik rustig naar voren en weer terug kan lopen en de boot op koers blijft. Nadeel is dat ik niet precies kan sturen omdat ik veel druk op helmstok moet uitoefenen om te sturen. Dit gaat dan schokkerig.

Het roer hangt aan RVS pennen op de spiegel en er zitten kunststofbussen in het roer zelf. Deze sluiten blijkbaar heel strak om de RVS pennen. Er is geen stelmoer, alleen een borgmoer.

Ik heb geprobeerd met teflon spray, maar zonder effect.

Wie heeft er ervaring met dit euvel? En een oplossing. Alvast dank.

Roy

Hallo Roy,

Het is in ieder geval niet zoals zou moeten, de Clever stuurt juist heel licht (mede dankzij balansroer)
Ik denk dat je (nylon) bussen wat krap bemeten zijn. Misschien iets laten uitdraaien ??

Bij mij zijn ze te ruim. Weet iemand een adresje in omgeving Naarden of Zoetermeer die nieuw bussen kan draaien ?

groet, Ton (4ever)

Hallo Roy,

staan de pennen wel recht? Als één van twee uit het lood staat zal het ook wel zwaar gaan. Op mijn boot was één van de pinnen los en daar werd het niet beter van.
Mijn roer piept soms een beetje en gaat wat zwaarder, dan gooi ik een handje water over de scharnieren.

Ton: korendijk in Zwolle draait kunststof. Maar dat is niet in de buurt.

Groeten,Rob

ik denk dat je schanier pennen krom ten opzichte van elkaar staan

peter

Allen bedankt, het roer werkt weer soepel. Oorzaak bleek dat de kunststof ringen te strak op de ophangbeugels zaten. Hoe opgelost: Ik heb het roer verwijderd. Daarna de 2 RVS steunen losgeschroefd van de spiegel. En de beugels in de bankschroef geplaatst. Toen de pennen er beheerst uit getikt. Daarna de kunststof ringen iets uitgeboord tot alles weer soepel past.

groet Roy