Vallen

Omdat mijn vallen totaal versleten zijn wil ik ze nog voor de vakantie vervangen. Ook zit er te veel rek in. Nu kom ik vaak het merk Dyneema tegen. Wie heeft er ervaring met deze vallen. De oude vallen zijn 8mm. . Het liefst heb ik ze in duidelijk opvallende kleuren. Er zit nu een rode in voor het grootzeil en een blauwe voor de fok/genua.

Zag op de website van De Vries
ook goede vallen voorzien van een Vlaams oog. Zie webshop.

Valsluiting8mm

Valsluiting met 8mm geborgde pen (€19,04)

Vlaams oog.

vlaamsoog

Ik heb het probleem dat de nieuwe 8mm vallen niet in de easylock blijven zitten bij hoge spanning. Ik heb eerst polyester vallen geprobeerd en daarna dynema maar voor beide geldt hetzelfde.

De oude vallen hadden daar geen last van. Maar die waren ook wat dikker namelijk 9 mm. Wellicht oorspronkelijk 10mm. Ik heb het probleem nog niet opgelost.

Een goede en goedkope lijn handelaar is Meijer in Amsterdam, die handelt vanuit een garagebox en is veel goedkoper dan de reguliere winkel. 0654624350

Waterman

Bij mij zitten er clamcleats op. Getest met polyester val of ik hem er door kon trekken. Dat lukte mij niet. Oude grootzeil val opgemeten en kwam uit op 18,60 meter. Nieuwe val van 19 meter besteld.

Nieuwe 19 meter rode Dyneema 8mm grootzeilval (€4,08/meter) met ingesplitste valsluiting met geborgde pen en een vlaams oog laten maken bij de Vries Sails in Makkum, van het weekend getest. Kan het zeil nu redelijk strak omhoog hijsen zonder al te veel plooien