Stromend water

Ik ben de water voorziening aan het verbeteren in mijn boot. Boven de gootsteen heb ik een pompkraan zitten. Die wil ik vervangen voor een kraan met een schakelaar die een pomp aanstuurt. Ik heb inmiddels de waterslang vervangen voor een speciale waterslang die geen algen aanhecht. Er zit nu een speciale drinkwaterslang in met een extra gladde binnenzijde zodat alg geen kans heeft om zich vast te hechten. De drinkwaterslang loopt aan bakboordzijde door de holle ruimte onder de opbergbakken. Hiervoor zijn er twee gaten geboort. Één onder de gootsteen en één in het kopschot van de bakskist om onder de opbergbak te komen. Hier kan dan ook de kabel voor de pomp langs lopen. Achter in de bakskist staat een watervat van 25 liter.
Door de schroefdop heen is een stuk slang gestoken tot aan de bodem. Net boven de schroefdop is een haakse slangkoppeling gemonteerd.
Ik ben nu nog op zoek naar een geschikte plaats voor de pomp.
Wie kan mij helpen?

Mijn pomp zit onder de gootsteen in het kastje. Ingebouwd door Noel in Langweer, dus als je wilt zien hoe e.e.a. is gemonteerd mag je vast wel even kijken.

dat pompje van mij doet het steeds niet
dan draait hij droog, terwijl er toch genoeg water in de tank zit
dan moet je met je mond aan het kraantje zuigen en dan doet hij het weer
ik heb de leiding al doorgespoeld, en alle klemmen aangedraaid, en het pompje ook al eens uitelkaar gehaald
wie weet raad?? het lijkt wel of er ergens lucht vandaan komt, maar er lekt niets

ton

Hoi Ton,

wat voor een type pompje is het? Zo één die in de watertank zit of zit hij ergens onder het keukenkastje gemonteerd?

Met een watertank-model heb ik eens gehad dat de as niet meer vast zat op het schoepje. Hoor je hem wel draaien, komt er geen water. Nieuw pompje kost 10 euro, kan je niet voor martelen.
Van keukenkastje-modellen heb ik geen verstand.

Groeten, Rob

zo een onder het kastje
ik heb ook het pompje al vervangen, helpt ook niet
het lijkt wel of hij lucht trekt
snap er geen barst van

Is het niet zo dat het water terugloopt en er een terugslagklep tussen de leiding gemonteerd dient te worden?
Een terugslagklep voorkomt het terugstromen van water. Dit terugstromen kan komen wanneer de schoepen in de pomp niet helemaal meer afsluiten.
Op de afbeelding staat er een van Plastimo.

terugslagklep

Ik heb een plastimo tank ongeveer 50/60 liter in de bakskist onder de kuip geplaatst dit was een hele toer maar het is gelukt nadat ik de poli-etileen tank had warm gemaakt met een verffeun. Past precies en zo is deze moeilijk toegankelijke hoek goed benut.
De waterpomp heb ik naast de water tank gemonteerd.
zo zuigt hij het beste aan en hoor je hem wat minder.
Ondanks dat zuigt hij niet altijd goed aan.als de watertank leeg is geweest en er geen water in de pomp zit doet hij het niet.
Dit is normaal want dit soort pompjes zijn niet zelf aanzuigend.
dus je moet zorgen dat de pompaltijd onder water staat.
Bij mijn is dit ook niet het geval maar ik heb het pompkraantje bij de wasbak wat orgineel op de boot zit laten zitten. Als er lucht in de electrische pomp zit gebruik dit pompje om de lucht eruit te krijgen.
De electrische pomp pompt gewoon door het kraantje heen.
Dit al 6 jaar zonder problemen

groetjes peter van de NINA

Op onderstaande foto kun je zien hoe de watertank bij mij aan boord er uit ziet. Er is een tank van 25 liter gebruikt. Door de schenktuit is de speciale drinkwaterslang gestoken. Om knikken in de slang te voorkomen is vlak boven de schenktuit een haakse bocht gebruikt. Naast de tank staat een opvouwbaar steekwagentje om de tank te vervoeren als hij gevuld is. Het voordeel van een losse tank is dat je de tank er uit kunt nemen om hem in het toiletgebouw te vullen.
Met een vaste tank moet je altijd naar een watertappunt varen.

watertank

ik heb zo’n terugslagventieltje gekocht
maakt het nou nog uit waar die in de slang gemonteerd wordt??
zo dicht mogelijk bij de tank of bij het kraantje???

Ik heb pas geleden een flexibele watertank gekocht van 50 ltr, deze heb ik achter de toilet opberglade geplaatst (midden onder de kuip in kajuit) op een plaat tempex van 10cm. Het werkt perfect geen geklooi met de waterpomp die niet aanzuigt en al het water loopt er eenvoudig uit omdat het op een verhoging ligt van 10cm. Mijn oude Vetus watertank van 40ltr heb ik weggegooid want daar zaten bacteriecolonies in, omdat deze tank op een paar centimeter na niet leeg kon.

Jan