Rondje Flevoland

Met Hemelvaartdag weer met de boot weggeweest voor een lang weekend samen met vrouw en dochter. 's Morgens stond er te weinig wind om lekker te kunnen zeilen en we hadden wind tegen dus daarom maar gemotord tot aan het Ketelmeer. Dit ook omdat het doel om in Lelystad te overnachten was.
Eenmaal op het ketelmeer aangekomen grootzeil en genua gehezen want het begon weer te waaien. Vlak bij de Ketelbrug begon het plots weer erg hard te waaien (kracht 5 à 6) dus met veel moeite onder de brug gekruisd (wind tegen).
Op het IJselmeer stond er behoorlijke golfslag en ook begon de boot uit het roer te lopen dus daarom de genua gewisseld voor een stormfok. Mijn ervaring met deze fok is inmiddels dat de boot met kracht 5 à 6 de boot nog goed te bedienen is zonder het grootzeil te hoeven reven. Met een snelheid van 5,5 à 6 naar Lelystad gezeild waar we overnacht hebben in de marina haven (Altijd plek en goede voorzieningen) . De volgende dag begon de temperatuur al weer behoorlijk te stijgen dus daarom de zeilen maar weer gehezen. De windrichting was NO 4. Ideaal om verder naar het zuiden te zeilen. Fok er in en al gauw loop je dan weer 5 knopen. Ter hoogte van de Pampushaven begon de wind alweer flink in kracht toe te nemen met volgens de marifoon af en toe windstoten met een kracht 7 dus wederom naar het voordek gekropen i.v.m de hevige golfslag en de stormfok weer gehezen. Met een noodgang eerst de Hollandse brug en later de Stichtse brug gepasseerd om later in een recordtijd bij jachthaven de Eemhof te overnachten. Dochter blij want er zijn aardig wat aktiviteiten voor de kinderen daar en ik blij want ze hebben daar heerlijke pizza’s.
De volgende dag stond er wederom genoeg wind om te kunnen zeilen alleen op een gegeven moment moest er we er tegen in. Dat krijg je als je een rondje zeilt. Ook was het er erg ondiep naast de vaargeul om te kunnen kruisen. Toen het water weer wat breder werd hebben we gekruist tot aan Elburg wat soms erg lastig met de vele motorboten die niet weten dat ze bakboord behoren te varen bij kruisende zeilschepen.
In Elburg was de haven stampend vol en aan de vele rode hoofden te zien lagen de meesten er al vroeg (het was die dag rond de dertig graden) Er waren nog te krappe plekjes over. Voorpunt naar de wal toe varen, vrouw springt er af en houd de voorkant met een lijn vast, motor dwars in zijn achteruit en hopla je ligt er tussen.
In Elburg eerst wat gegeten in een pannekoeken restaurant tegenover de binnenhaven wat erg lekker was. Na wat afgekoeld te zijn zijn we naar het centrum gelopen om een aantal koppen koffie te nuttigen op het terras.
Omdat ze voor de volgende dag regen voorspelden vroeg gaan slapen maar toen ik rond een uur of 8 mijn ogen opendeed regende het pijpestelen. Op de mobiele telefoon gekeken op buienradar maar dat zag er niet positief uit. Rond een uur of tien daarom de zeiljas en regenbroek maar aangetrokken. Weer wind tegen dus moteren.
Eenmaal op het Ketelmeer begon het gigantisch te regenen en te onweren dus daarom naar de schokkerhaven gevlucht om de bui af te wachten.
's Middags begon de zon weer te schijnen. Grootzeil en fok weer gehezen maar had de windkracht iets overschat. Het begon steeds harder te waaien dus wederom naar het voordek gekropen en weer de stormfok er aan geknoopt (je wordt er wel handig in als je dit vaak doet) Er waren heftige rukwinden waardoor de boot telken uit het roer dreigde te lopen maar door telken wanneer dit dreigde te gebeuren tegen de wind in te sturen en de grootschoot iets laten vieren ging het.
Je moet dan wel geconcentreerd blijven. Even niet opletten en je ligt zo met de stootrand in het water wat we op het IJselmeer gehad hebben ter hoogte van de Ketelbrug tijdens de heenreis.
Het voordeel van zo’n harde wind is dat het allemaal lekker opschiet zodat we weer rond etenstijd de boot achter ons huis aanmeerden.
Het was een geslaagd weekend.

image

De oude Ramspolbrug wordt vervangen door een 13 meter hoge brug zodat dit ook geen opstakel meer vormd voor de Clever.

image

De balgstuwkering achter de Ramspolbrug die opgeblazen wordt wanneer het waterpeil te hoog wordt,

image

De Flevocentrale bij Lelystad is een goede herkenningspunt op het IJsselmeer.

Mooie familietocht. Wil ik graag ook een keer maken als we er aan toe zijn.

Filmpje genomen op weg van de Ketelbrug naar Lelystad.

Was het rondje Flevoland niet vergeten. Wel 2 dagen over gedaan, maar dan solo. Zondag 12/8 meeste wind, helaas een groot deel pal achter, pas op Markermeer aan de wind. Op het Gooimeer eventjes gespijbeld een ´downwind run´ gedaan in een windstoot. Dat was te gek, zelfs zonder gennaker.
Op het Markermeer met zeer weinig wind werd ik voor het eerst ingelopen, door een lange boot met relatief veel zeil. De bemanning zat aan de lijzijde, en toen ik dat ook deed liep onze boot iets beter door en werd minder lijgierig.
Op het IJssel en Ketelmeer schijnt iedereen rond te varen op de motor, of met alleen een rolgenua. Is dit soms het nieuwe zeilen, fokje uitrollen en schommelen maar in de IJsselmeer deining?
Na het Ketelmeer krijg je het Drontenmeer, vossemeer en uiteindelijk het Veluwemeer. Schitterende meren, helaas niet buiten de vaargeul te bevaren. Het Veluwemeer niet vanwege ondiepte, maar vanwege het wier.

Opnieuw een rondje Flevoland

In de week rond Hemelvaartsdag heb we opnieuw een rondje Flevoland gevaren. Hieronder volgt een verslag.

Dag 1
Omdat we nog wat familiaire plichten te vervullen hadden en onze dochter ook nog een logeeradres nodig had zijn wij (mijn vrouw en ik) pas maandagmorgen rond half 10 vertrokken. De boot lag net een week in het water dus het was een mooie gelegenheid om te kijken of alles nog goed functioneerde en het inventaris nog kompleet was. Het was een stralende dag met geen wolkje aan de hemel. Alleen de wind liet het in het begin afweten. Daarom het eerste stuk tot aan Elburg gemotord.
Onderweg passeerden we de nieuwe Ramspolbrug met een hoogte van 13 meter. Ondanks dat je weet dat de mast er met 10 meter hoogte makkelijk onderdoor kan, blijft het altijd eng om er onder door te varen.
Slopers waren druk bezig om de oude brug die in 1948 in gebruik genomen is, te verwijderen.
Op het Ketelmeer nogmaals geprobeerd om te zeilen maar we lagen bijna stil. En op zo’n warme dag zonder wind heb je dan al gauw veel last van de vele vliegen dus maar weer snel de bb-motor gestart.
In Elburg zit een tankstation vlakbij de haven, dus daar aangelegd om de reservetank weer te vullen. In Elburg kwamen we Rob van de Listo, een andere fanatieke Clever 23 zeiler, tegen.
Ik zorg er meestal voor, wanneer de gelegenheid zich aandiend, dat alle brandstoftanks gevuld zijn. Dat is bij ons de rode tank die aan de bb-motor gekoppeld zit van 12,5 liter + 2 kunststof jerrycans van elk 10 liter. Totaal dus 32,5 liter! Dat klinkt veel voor een zeilboot maar er is niet altijd overal een mogelijkheid om te tanken zonder kilometers te sjouwen.
In Elburg gelijk ook maar even aan de inwendige mens gedacht. Bij restaurant de Herberg, met uitzicht over de oude botterhaven, hebben we genoten van een heerlijk kopje koffie met appelgebak.
Na weer wat bijgekomen te zijn van het lange varen op de bb-motor hebben we de landvasten weer losgegooid om koers te zetten richting Harderwijk. Na een vlotte bediening van de brug bij Elburg hebben we de zeilen weer in top gehesen (grootzeil en genua). Inmiddels was er weer wind!
De snelheid zat er goed in en er werd een maximum snelheid van 6,9 knopen op mijn Autohelm Bidata weer gegeven. Of dit nu kwam door mijn pas geverfde onderkant met antifouling van Interspeed van International of dat het gewoon erg hard waaide… Interspeed is een zeer sterke, harde en koperhoudende antifouling voor gebruik in zoet, brak- en zoutwatergebieden.
Aangekomen in Harderwijk hebben we aangemeerd in de vissershaven tegenover het braakliggend terrein van de voormalige asbestfabriek Asbestona. Dit braakliggend stuk grond, dat is opgekocht door de gemeente, vormt in de toekomst een onderdeel van het projekt waterfront met 1700 woningen aan het water.
In Harderwijk over de boulevard geslenterd met zijn vele restaurants en terrassen. Aan het Veluwemeer nog een pas gebouwde aanlegsteiger bewonderd. Vooral in de zomervakantie kan het vaak erg druk zijn met boten in de binnenhaven, dus extra aanlegmogelijkheden zijn van harte welkom. Daarna in de stad bij een pizzeria gegeten.

Filmpje Veluwemeer

Dag 2

De volgende dag zeilen weer gehezen op het Wolderwijd met koers richting jachthaven de Eemhof. Het was net als de dag ervoor erg rustig op het water. Ook nu weer een stevige wind en met 5 á 6 knopen verliep de reis voorspoedig. Met één obstakel de Nijkerkerker-brug via het Nuldernauw. Nijkerkernauw kwamen we net na de middag aan in jachthaven de Eemhof. Na de boot in een box afgemeerd te hebben zijn we gelijk het park opgegaan met de zwemspullen en na een lekker koud biertje op het mediterrane terras zijn we het subtropisch zwemparadijs Aqua Mundo binnengegaan. Het was die dag erg druk i.v.m. de mei vakantie. Na een paar uur zwemmen waren we moe (beleef de dag van je leven in de …). Daarna boodschappen gedaan in de supermarkt naast het zwembad. Koffie gedronken in de Action Factory. Hier heb je bowlingbanen, poolbiljarts, bioscoop, etc. Daarna (weer) pizza gegeten in het Grand Café.
Het was weer een geslaagde en zonnige dag.

Filmpje Wolderwijd

Dag 3

Volgende dag weer mooi weer en een gunstige wind. Opnieuw snelheden van rond de zes knopen. Na het probleemloos passeren van de Stichtse brug en de Hollandse brug werd, aangekomen op het IJmeer, koers gezet richting De Blocq van Kuffeler. Deze volledig door leden beheerde jachthaven grenst aan een natuurgebied. Een belangrijk principe van deze vereniging is zelfwerkzaamheid. De leden voeren alle beheer en onderhoud zelf uit.
Harde voorwaarde voor toelating als lid van deze vereniging is dat je bereid bent je handen uit de mouwen te steken. Deze inzet is niet af te kopen.
Na het afmeren een wandeltocht door het natuurgebied gemaakt naar het centrum (+/- 4 k/m). Daar boodschappen gehaald bij de AH. Bij de haven zijn verder geen faciliteiten maar wanneer je geen zin hebt om zo ver te lopen kun je ook eten laten bezorgen (spareribservice of pizza).

Filmpje Gooimeer

Dag 4

Volgende dag weer mooi weer en weer gunstige wind. Snelheden boven de 6 knopen werden al snel weer gehaald. Koers richting Lelystad. Afgemeerd in de Bataviahaven in Lelystad. Na wat gegeten en gedronken te hebben in Bataviastad gewinkeld. Na de hele middag geshopt te hebben en de nodige kleding te hebben gekocht was het tijd om de auto te halen. Onze dochter (syndroom van down) zat in een logeerhuis. Vlak naast de Bataviahaven heb je een busstation. Hier zijn we op de bus gestapt richting Lelystad centrum (+/- 15 minuten) Deze bus vertrekt om het half uur. Daarna met de trein richting Zwolle. Hier aangekomen met de bus weer richting Zwartsluis. Totale reistijd zonder wachtijd 1 1/2 uur. Na thuis te hebben gedoucht, post doorgenomen, weer richting Lelystad gereden en de auto geparkeerd in een ondergrondse parkeergarage tussen Bataviastad en Bataviahaven (kosten 10 euro/dag). 's Avonds en 's nachts harde zuidwesterwind kracht 6. Alle boten bleven dan ook liggen en de boot die een poging waagde kwam dan ook weer terug (een huur Bavaria met allemaal Duitse mannen aan boord).
Redelijke onrustige nacht gehad i.v.m. het klotsen van het water tegen de boot.

Markermeer

Dag 5

Volgende dag weer geshopt. Vrouw weer tevreden. Onbeten bij LaPlace. Er stond nog steeds windkracht 6. 's Middags dochter gehaald met de auto. 's Avond op windguru gekeken wanneer de wind af zou nemen. De volgende morgen zou het rond 8:00 bij Lelystad windkracht 4 met pieken van 5 zijn.

Dag 6

Vroeg opgestaan. De wind was inderdaad wat gaan liggen (kracht 4). Na een stevig onbijt motor gestart en richting de Houtribsluis gevaren, die het IJselmeer met het Markermeer verbind. We konden direkt naar binnen varen. In de sluis lagen we samen met 2 vrachtschepen waarvan één de schroef nog werking had. Dit geeft zo’n enorme waterverplaatsing dat aanleggen moeizaam verliep. Voorbij de sluis grootzeil en fok gehesen en met een gangetje van 4 á 5 knopen richting Ketelbrug. Na de Ketelbrug gepasseerd te zijn nam de wind toe en begon het te regenen. De regen heeft geduurd tot aan Zwartsluis.

Al met al was het weer een geslaagde zeilweek.

hier komt hij voorbij:

Gr Rob

Filmpjes van rondje Flevoland 2013 op Youtube in HD-Formaat.

Veluwemeer

Wolderwijd

Hollandse brug Gooimeer

Markermeer

Ketelmeer