Hi-reverse thrust cup

Achter mijn boot hangt een Mercury buitenboordmotor van 8 pk. Wanneer ik vooruit vaar dan bied de motor ruim voldoende kracht. Wanneer ik daarintegen achteruit vaar dan heb ik bij harde wind en stroom tegen veel moeite om er tegen in te komen. Nu lees je op diverse fora’s veel verschillende verhalen over het monteren van een werkschroef. Een betere oplossing is volgens mij het monteren van een hi-reverse thrust cup. Deze sluit de schroefnaaf af tijdens het achteruit varen. De uitlaat gassen gaan dan aan de voorkant van de schroef naar buiten i.p.v. er achter. De propellor staat dan niet in de lucht afkomstig van de uitlaatgassen te happen.

Op bovenstaande tekening is te zien hoe de hi-reverse thrust cup (no.63) gemonteerd wordt.
Toepasbaar voor 6/8/9.9/10 en 15 pk.

of, in het echt:


duimstok erbij omdat iemand de spoed vroeg van een werkschroef.

Gr Rob

Neem een YAMAHA FT8 HIGH TRUST en al je problemen zijn over
Groet,
Optimist

Yamaha Motor Nederland

De buitenboordmotor 3 1/2 weken kunnen uittesten tijdens mijn zomervakantie. Totaal geen problemen meer tijdens het achteruit varen. De motor heeft nu achterwaarts evenveel kracht als voorwaarts. Had ik veel eerder moeten laten monten. Een werkschroef is niet nodig!

kost dat?

Gr Rob

Ik weet het niet meer precies maar geloof dat het inclusief montage 20 á 25 euro was. Bij dat bedrag in zit ook nog het bijstippen van beschadigingen. Geplaatst door Beens bootmotoren in Kampen. Hij heeft ook nog een extra borgmoer tegen het loslopen van de schroef geplaatst. Dit heeft hij gedaan omdat er bij een klant de schroef er een keer was afgelopen nadat hij de high reverse thrust cup geplaatst had. Ik heb deze buitenboordmotor in 2002 nieuw gekocht. Hij is dus 10 jaar oud en kom er nu pas achter.