dek organizers

De dekorganizers moesten eraf omdat de katrolletjes ovaal zijn
gek genoeg zat de boel niet eens muurvast
via de ventilatie roostertjes naast de kielkast kan je net bij de moertjes tussen de binnen- en buitenmal
hebben die eikels de boel eerst gemonteerd voordat de binnenmal er op is gegaan, de moertjes zitten niet vastgelamineerd, en er zit geen kit aan de binnenkant
de moertjes liggen nu dus tussen de schalen in
wordt vervolgd
ton

de steekmaat van de katrollen van de oude organizer is 57 mm
dat blijkt een incourante maat te zijn
als ik geen passende organizes kan vinden maak ik de oude gaten dicht met polyesterhars, ingedikt met aerosil
moet eigenlijk met epoxy, maar die polyester heb ik nog, eerst een proefje dus
aan de binnenkant krijg ik de moertjes er niet meer op via de ventilatie roostertjes, het losmaken duurde al een uur
ik kan er een rooster naast zetten maar dat ga ik niet doen
ik boor de (nieuwe) gaten van buiten door de binnenschaal, dan heb ik precies de goede maat, daarna boor ik de binnenschaal op tot 20 mm
nu kan ik van binnenuit met een dop sleutel op een schroevendraaier(ik heb zo’n gereedschapssetje) het moertje op het boutje krijgen
het gat in de binnenmal plug ik af met een lamellenplug
foto volgt
ton

image

Deckorganiser

Deze lijkt heel veel op de oude
maar deze heeft uit mijn hoofd een steek van 43
als deze wel een steek heeft van 57 wil je dan even mailen welke het precies is en waar te koop?
ton

Deze is van het merk Barton. Hieronder staat de link:

Sailing Equipment & Clothing, Dinghy and Yacht Chandlery

Size 2: Hole centres 58 mm

Wat voor merk staat er bij jou op?

bedankt
ronstan
de steek kan ook 58 mm zijn
ik wil wel even een foto zetten, maar geen idee hoe dat moet
ton

en waarschijnlijk gewoon te bestellen bij kok of dekker
ton

Volgens mij zijn die schijven ook wel los te bestellen. Nederlandse woord is valgeleider.

er zit aan 2 kanten een plastic holborstboutje ingeperst
daarin zit weer een rvs asje
je krijgt het niet los zonder uit te boren
4 schijven plus de betreffende holborstjes kost de helft van een nieuw setje schat ik in, als het al te verkrijgen is
het alu gespoten huis ziet er ook niet uit, dus dat zou ook gespoten moeten worden
ton

image

Lamellenplug om het gat in de binnenmal af te pluggen. Maar dan de witte variant.

wie weet waar die pluggen te koop zijn?
wit/ rond/ diameter tussen de 18/24 mm
het gat moet nl nog geboord worden
ton

gevonden!
duitse e-bay
ton

vandaag de nieuwe organizers gemonteerd
de manier die ik bedacht heb, werkt perfect
alleen moet je opletten, dat als je van buiten naar binnen met een dun boortje een gaatje in de binnenmal boort, dat je precies recht boort
daarna boor je hem van binnen uit, met in mijn geval 18 mm
als je scheef boort, en je steekt de pijpsluitel met moer en vastgelijmd ringetje tussen de mallen, komt de moer scheef op de bout en pakt hij niet
beter kan je met een exact passende priem in het bestaande gat van buiten naar binnen en gaatje draaien/ wrikken
de eerst organizer duurde 1 1/2 uur, de 2e 15 minuten
ik heb butyltape gebruikt om af te dichten, perfect spul voor de niet kit- compatible -klusser
ton/mitz