Clever 23 bezichtigen

Beste mensen,

Wij gaan een Clever 23 uit 1998 bezichtigen en ik wil graag weten of er speciale zaken zijn waar ik op moet letten bij dit type boot.

Heeft deze boot specifieke problemen of zwakheden?

Mvg. Gerrit

1 Like

dag Geriit,

Een clever heeft wel een paar punten waar je op zou kunnen letten:
-als er geen anti-osmoselaag op zit kan je osmose hebben. Ik heb bij de mijne de vochtigheid van het OW schip laten meten.
-de originele zeilen zijn niet vormvast
-het RVS is niet overal even goed gelast. Dit is niet heel duur als er iets mis mee is, maar bij aankoop kan je even kijken. Op mijn boot zijn de geleiding van de kiel, de masttop en een roerpen opnieuw gedaan.

Je gaat er één uit '98 bekijken? Ik weet niet precies waar de overgangen van het onderstaande liggen:
Bij oudere: er zijn er met langere en kortere mast. Let op de lengte boven het aangrijpingspunt van het voorstag. Als dat krap een meter is: korte mast. is het ca 2 meter is het een langere. Lang betekend: eigenlijk iets overtuigd, maar je gaat wel lekker hard.
Er zijn twee rompvormen. De ene heeft een iets hoger vrijboord dan de andere. Als je ze apart ziet zal het moeilijk zijn het verschil aan te geven, naast elkaar zie je het wel. Het grootsete verschil binnen is: iets langere mensen kunnen rechtop op de bank zitten.
Ik heb een lage clever, ben 1.85 en dat is eigenlijk een beetje krap.

Echt hele zwakke punten ben ik nog niet tegengekomen.

Als je nog meer wilt weten: laten we even PB-en.

Groeten, Rob

Hoi Rob,

Ik ben op zoek naar een clever 23.

Je beschrijft 2 varianten van de clever 23:

Er zijn twee rompvormen. De ene heeft een iets hoger vrijboord dan de andere. Als je ze apart ziet zal het moeilijk zijn het verschil aan te geven, naast elkaar zie je het wel. Het grootsete verschil binnen is: iets langere mensen kunnen rechtop op de bank zitten.
Ik heb een lage clever, ben 1.85 en dat is eigenlijk een beetje krap.

Vanaf welk bouwjaar is het hogere vrijboord ingevoerd?
K vindt dat rechtop zitten wel belangrijk, bij huidige boot: edel 5 lukt dat ook al niet image http://home.kpn.nl/aquaphobia/afbeeldingen/forum/buttons/smileys/1.gif

vr gr,
Jeroen

Hoi Jeroen,

Ik heb een Clever 23 te koop in absolute top staat. Alles verkeerd in perfecte conditie en is gericht op optimale zeileigenschappen. Het gaat om het nieuwe type, herkenbaar aan de afgeronde bakskisten en heeft ook de nieuwe bekleding marine blauw en ook blauwe striping op de romp ipv rood. Ook heeft dit type het hogere vrijboord, ik kan met mijn 1,95 prima rechtop zitten. Verder:

• overloop over de hele breedte van de kuip
  • nieuwe zeilen neill pryde, high aspect op leuvers + cunningham
  • nieuwe gennaker neill pryde + wegneembare gennakerboom!
  • genua III
  • trailer Pega
  • Yamaha 9,9 met elec. start en dynamo
  • nieuwe lijnen, electra, accu, acculader, verstaging
  • nieuwe windmeter, log/data, stuurautomaat

Dus als je een perfecte clever wilt met alle opties en niet zo maar ‘een Clever’ wilt, is dit misschien de boot voor jou! Als je interesse hebt stuur ik je graag uitgebreide info met foto’s. Stuur even een mailtje als je interesse hebt: Reinier_w@hotmail.com

Gr

Reinier

Hoi Jeroen

Zoals je elders op het forum gelezen hebt is mijn Clever ook te koop.
Hij is uit 1995 zie item Nina te koop hier vindt je een link met de specificaties.
Ik denk dat je geen completere boot tegenkomt.

Voor extra info kun je altijd mailen.

p.kuiphof@kpnplanet.nl

groetjes Peter