Boot op bok

als de boot op de bok wordt gezet voor de winterstalling,
zorg dat de achterste steun ter hoogte komt van het dwarsspant van de binnenmal bij de kajuitingang !!!

anders komt ( als je pecht hebt) de binnenmal los van de buitenmal
dat gebeurde dus bij mij ondat ze bij de bouw de aanhechting van de glasmatten niet goed behandeld hebben

ton/mitz

Bij kielboten is het zaak zoveel mogelijk gewicht op de kiel te zetten en de steunen te gebruiken zoals je ze noemt : steun.
Dat gaat dus niet met een ophaalbare kiel

Bij de Clever is mij verteld dat bij het traileren (mijn boot staat jaarrond op de trailer) de boot op het vlak moet rusten (daar waar de kiel naar buiten komt). En inderdaad, de steunen uitsluitend als steun gebruiken, niet om de boot te dragen. Bij opbokken lijkt mij dit het zelfde, hoewel ik meerdere Clevers gezien heb met een op de grond steunende kiel, die nu dus geen gewicht draagt… Het lijkt mij veiliger om de boot op het vlak te laten rusten… Met kiel al dan niet naar binnen.

groet, Ton

hij lag op de bok met 2 dwarsbinten
met de kiel steunend op de bok
en de achterste dwarsbint heeft de romp iets ingedrukt

maar zoals eerder gezegd, een constructiefout

ton/mitz

Jammer zeg,

Is het makkelijk te repareren ? Kan je het zelf ?

groet, Ton

In de wintermaanden heb ik al jaren lang mijn Clever 23 op een bok bij de jachthaven in een loods gestald en eigenlijk heb ik er nooit zo op gelet waar je hem het beste kunt ondersteunen omdat ik hier nog nooit problemen door heb ondervonden.
Op de plaats waar de steunen onder de boot komen heb je niet zoveel invloed omdat je hiervan afhankelijk bent van de jachthaven welke maten bokken ze er staan hebben.
Het belangrijkst lijkt mij dat de steunen zover mogelijk onder de bodem komen. Ook zorg ik er altijd voor dat mijn kiel geheel naar beneden staat en op de bodem rust (scheelt weer 200 kilo) zodat ik elk jaar de antifouling kan bijwerken

bok1

bok2

de glasmat waarmee de binnen - en buitenmal aan elkaar gelamineerd zit is losgekomen achter het dwarsspant bij de kajuitingang

opzich niet echt erg, maar zo komt er water tussen, en de constructie wordt er ook niet steviger door

de losse mat wordt weggeslepen, de boel opgeruwd,
en er worden nieuwe matten ingelamineerd.

kosten 400 euri, maar wel door een vakman en in een verwarmde loods

typisch een bouwfout, want de boot lag op een bok met 4 steunen en 2 dwarsbalken en met de kiel dragend op de bok

die achterste balk heeft het vlak iets ingedrukt, waardoor die mat is losgesprongen

ton/ mitz

Hallo,
Ook mijn vlak wordt iets ingedrukt. Om te beoordelen of de constructie nog goed is, heb ik geprobeerd te zien waar het los zou kunnen komen. Maar helaas, ik kan het niet vinden / er niet bij. Kun je wat specifieker vertellen waar of een foto posten ofzo?
Dank, Paul